Be Confident & Feel it

Wednesday, December 30, 2009

tudung labuh? huh?

haachum!! terbersin mata
bila melihat blog yang sudah lama bersawang dan berhabuk.(metafora lama tak update)..
assalamualaikum..
kawan-kawan.. apa kabar kamu?
macamna azam tahun baru?
mungkin tak terlambat lagi penulis nak doakan selamat
menyambut maal hijrah 1431h..
kita buka buku hidup baru k.. (^_^)

herm..nak tulih apa yek..
ha...okey2.. ALHAMDULILLAH,
ALLAH bagi inspirasi dan kekuatan nak tulih hari ni...

suka untuk diriku berkongsi kisah hidup..
menceritakan pahit manis keinginan memakai tudung labuh
dulu dulu dulu,
sentimen aku terhadap insan yang memakai jilbab labuh apatah lagi dari sekolah agama sangatlah sempit dan mungkin juga tipikal bagi orang lain...
"ingat best sangat ka pakai tudung labuh,
ntah-ntah teruk lagi dari aku"

mungkin ini kisah menarik untuk dikongsi,
aku tertarik hati memakai "pakaian ustazah" ni sejak aku ditugaskan untuk menjadi ahli jemaah disiplin pelajar di sekolah menengah dulu,(pengawas le kata lainnye)
kebetulan kain untuk dibuat tudung, cikgu bagi kain biru saiz bidang 60..
"arh, sudah.. nak buat lagu mana ni, nak tempah kat sapa ni" getus hati kecil.
"takpa kita pi hantaq kat pekan rabu", cadang emak.
mak yang semangat tengok anak dia nak jadi pengawas,lalu ditempahnya 3 helai..

selang beberapa hari,tudung tu pun siap..
dengan semangat nak pakai tudung kaler baru,
aku tarik keluar dari plastik beg hitam slow-slow..
mataku tertangkap pada hujung tudung tu..
"aik aik, awat pelik semacam ja tudung neh"
"fullamak..tudung labuh wo.. real punya..kalah budak skolah agama neh. bak kata orang boleh sapu lantai.nak reyau (nangis).."
esok dah kena pakai baju pengawas..
aku muncungkan mulut, garu-garu kepala yang tak berapa nak gatai tu..
"mak.... tudung ni labuh...." komplen aku pada mak..
"la.... awat jadi lagu neh.. takpa mak pi pekan rabu esok kita minta kak tu alter" mata mak tertumpu pada aku yang jadi model tak rasmi tu..
"huuuuu tak pa lar mak, syah alter sendiri la, potong
ja pun.." tudung tu aku belek-belek depan cermin..
"eh,kalo gunting,jahit tepi nanti kena hantaq pi lim poh liaw (kedai jahit warisan mak) plak.." bagitaw mak.
"ayayai..herm.. kompius2. takpa la mak, syah pakai dulu satu untuk esok, nanti kita pikiaq len".. "kesian plak kat mak aku nak pi buat keja dua kali" bisik hati.

_keesokan harinya_
semua kawan-kawan tengok pelik..
adik-adik yang aku jaga time beratuq kat luaq kelas tu pun usya pelik...
semua ada reaksi yang sama.. "pelik bin ajaib"
tapi tak da yang bersuara, hanya memerhati..
"aku dah agak dah.. biaqpi lah, hari ni ja pun aku pakai tudung ustazah ni" pujuk hatiku yang agak sedih ni.
habis je kelas tambahan hari tuh,
aku berjalan-jalan pulang dari kantin dengan geng-geng 5Negeri..
"fuyyo... labuhnya tudung sampai tutup punggung.. macam ustzah wor.."

laju ja mulut salah seorang gengku ni cakap sambil gelak-gelak.
pergh, berdesing telinga ceq.
"pesyen baru.." kata aku perlahan lalu terus aku lajukan kaki pulang ke kelas ambil beg nak balik rumah~

balik saja rumah..lepas dah settle khidmat diri,
aku ambil tudung tu,
aku gunting sikit, sikit sikit..
mula la monolog dalaman..
"ayik, awat rasa macam labuh lagi.. gunting lagi ar..
eh, kalo gunting lagi, jadi tudung bulat macam tudung meja plak..
xpa,potong tepi-tepi,biaq labuh runcing ke bawah, comey jugak. hehe"..
aku tersengih sorang-sorang.. kalo orang lain tengok, mungkin depa pikiaq aku ada somenthing wrong somewhere..putuih wayar pa dia ni..

ntah bagaimana ia dirasa...
aku sarung kembali tudung yang dialter,
patploh kali posing depan cermin..
"ok gak pa pakai tudung labuh ni.."
satu rasa yang aku klasifikasikan sebagai selesa mula melanda jiwa..
sejak itu... hatiku mula terpikat dengan tudung baru ni... rasa selesa.. selamat...
kenapa duhai ALLAH?

aku tak minta nak berubah jadi baik dengan pakai tudung labuh tapi aku ditakdirkan menyayangi juzuk labuh ini...
-aku budak baru belajar-
aku tak terus memakai tudung labuh di luar sekolah
sebab aku tak punya kekuatan lagi..
pegi tusyen, aku selesa bertudung biasa..
tudung bawai..
biarlah tak pakai tudung labuh,
cukup aja tudung tutup dada,
pakai stokin,
baju lengan panjang tapi tak fit,
tudung tak berapa jarang..
aku tak selesa tudungku singkat tak menutupi dada
kerna aku rasa ibarat diperhati dengan nafsu serakah
oleh mata-mata liar..

kemudian aku mula beli beramai-ramai tudung turki yang bidang 60.. nice.. macam-macam kaler ada.
sapa kata pakai tudung labuh takbleh berfesyen?
kalo kena dengan caranya, why not?

tibalah diriku di uia...
"garden of knowledge and virtue"
pertama kali di mata student uia aku dah start terus
pakai tudung labuh,
aku dihinggapi rasa tidak selesa dengan mata-mata yang assume

"awak skolah agama eh?"
kalo aku geleng kepala dan kata

"dak eh, kami dulu sekolah sultanah asma, sekolah biasa-biasa ja" aku berbasa-basi..
apa tidak layakkah insan yang bukan dari sekolah agama mahu memakai pakaian sebegini?
statement tu aku cakap hampir setiap kali bertemu kawan-kawan baru.. cemuih dak? huhu



tapi, bila datangnya hari ni,

aku tertarik mahu
bercerita soal ni kerna aku ditanya soalan yang cepu cemas oleh seorang sahabatku dari sarawak.



"apa pendapat namy, kalo ada orang yang tak mahu pakai tudung sebab dia lihat perangai orang yang pakai tudung ni lagi teruk dari yang tak?"
garu-garu dagu aku yang tak gatai ni..
herm.. aku ni bukannya banyak ilmu sangat nak kongsi
sebab aku masih lagi bertatih untuk mendalami Islam..
tapi satu statement yang aku bagi sama dia..
"kita takbley menyalahkan ISLAM disebabkan orang ISLAM"...
bagi aku, pakai tudung bukan soal kawan...
ianya soal tuntutan dalam ISLAM...

ALLAH suruh kita tutup aurat bukan sebab kawan kita nampak baik so,dia layak pakai tudung..
ALLAH suruh kita jauhi kapel bukan sebab kawan kita yang pakai tudung ni cakap tak serupa bikin padahai larang kita ada gelifren atau buayafren..

HIKMAH SURUHAN DAN LARANGAN ITU ADA PADA DIRI ANDA~

jika kawan-kwan sangka buruk pada perintah ALLAH, maka buruklah segala2nya..

jika kawan-kawan sangka baik sama perintah ALLAH, nikmatnya hanya kawan-kawan yang rasa.. bukan orang lain, tapi diri kawan-kawan sendiri...


wahai saudara dan saudariku dalam ISLAM..

jangan jadikan ISLAM sebagai agama turun temurun,
sebab kita akan pandang ringan laungan takbir di telinga kita tatkala menjengah ke dunia dulu..


jangan main-main dengan perintah ALLAH,

sebab kita ada malaikat pencatit kiri kanan kita..

jangan jadikan solat sekadar ritual tertentu yang berkala 5 kali sehari sahaja,

sebab dari situ, kita akan rasa berat dan liat untuk bertemu dan sayang ALLAH ketika solat...

jangan jadikan puasa sebagai acara tahunan lapar berama-ramai,
sebab kita hanya menyeksa tubuh badan dengan berlapar dahaga tanpa kredit ganjaran disisiNYA..



ayoh mulai saat ini kita tackle balik nikmat ini..
IMAN dan ISLAM..

tak terlambat lagi untuk bertaubat wahai kawan-kawan..

pintunya sentiasa terbuka.. kuncinya ada pada anda~
kalo hari ni kita terima hidayah,
tak mustahil untuk kita hilang balik hidayah ni sebab
ALLAH punya kuasa untuk menariknya kembali..

sokmo doa moga2 kita istiqamah dan rajin sayangi
"mereka" ini..

salam sayang dari budak baru belajar (^_^)










Friday, December 4, 2009

HIPOKRIT!!

Tangisan hipokrit taubat yang berubah-ubah.. 

semalam.. sejarah hitam menjarah jiwaku~
semalam.. dosa lama bertapak kembali~
semalam.. dosa itu disaksikan Tuhan Maha Melihat..
semalam.. aku menangisi kehipokritan yg melanda diri..




Ya ALLAH..
daku menderita dgn segugus daging yang membengkak dengan dosa lama ini..
daku menangisi ketidak istiqamahnya aku bertaubat padaMU..
isy!!! kenapa diulang lagi?? kenapa kenapa kenapa!!!
apa nak jadi ni?? berulang ku bertaubat, berulang jua dosa itu!!
wah,
selama ni bukan main baik.. bukan main semangat..
Cepatnya aku berpaling tadah..
Cepatnya aku kembali pada dosa lama.
.
Ke mana harus ku bawa muka hati ini?
Penuh dengan palitan noda~
Jeliknya jiwaku dengan parut2 maksiat~
BURUK!! JIJIK!! PATHETIC!!



duhai hati,
kau mendustakan pengampunanNYA..
kau memperlekehkan lafaz taubat sebelumnya..
kau cepat terburu ikut nafsu menidakkan kesan buruknya..
kau menuduh dirimu akan hidup selama2nya sedangkan ajal itu sedia menanti..

HOI HIPOKRIT!!
kau sedar tak ni? kau sedar atau kau separa sedar?
kau yakin tak ni? kau yakin atau buat2 yakin?

renungi ayat ni.. renungi saja tak cukup..
dalami.. dalami saja tak mantapp.
amalkan... amalkan sekali sekala tidak bermakna..
amalkan dengan istiqamah wahai hati~
(T_T)

Bismillahirrahmanirrahim~ 
Surah An-Nahl~
[93]Dan jika Allah menghendaki, tentulah Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam ugama Allah yang satu); akan tetapi Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan sesungguhnya kamu akan ditanya kelak tentang apa yang kamu telah kerjakan.
[94]Dan janganlah kamu jadikan sumpah kamu sebagai tipu daya sesama kamu, kerana dengan yang demikian itu akan menyebabkan tergelincir kaki kamu sesudah ia tetap teguh (di atas jalan yang benar); dan kamu pula akan merasai balasan buruk (di dunia) dengan sebab kamu menghalangi manusia dari jalan Allah; dan bagi kamu juga disediakan azab yang besar (di akhirat kelak).
[95]Dan janganlah kamu jadikan pesanan-pesanan dan perintah Allah sebagai modal untuk mendapat keuntungan dunia yang sedikit; sesugguhnya apa yang ada di sisi Allah (dari balasan yang baik), itulah sahaja yang lebih baik bagi kamu, kalaulah kamu mengetahui.
[96](Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
[97]Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan.
[98]Oleh itu, apabila engkau membaca Al-Quran, maka hendaklah engkau terlebih dahulu) memohon perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang kena rejam.
[99]Sesungguhnya Syaitan itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka.
[100]Sesungguhnya pengaruh Syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah.



YA ALLAH~

Aku bersimpuh menadah tangan menagih kasihMU kembali~

Tetapkanlah hati ini dengan keindahan taubat~

(,T_T,)

Sunday, November 1, 2009

~perpisahan terasing~

Susuk tubuh itu ku rindu..
Suara gemersik kasih sayang itu ku kepingin..
Sengih bridge gigi palsu itu ku rindu menatap..
Ibu jari tangan yang bertahi lalat hidup itu ku rindu untuk menandatangani dokumen persekolahanku..
Lantunan bunyi bersin sebanyak 6 kali itu sudah lama tidak bersiulan..
Belaian tangan yang hangat di atas kepala menyentap2 jiwa ini..

Duhai ALLAH..
aku rindu akan dia...
apa khabar dia di sana?
adakah baik?
ku harap itu yang selamanya..

Sudah terlambat untuk syah ungkapkan lafaz yang
tersimpan ini..
biar jasadmu sudah mereput dalam lahad..
biar kain kafanmu sudah terbiodegradasi..
biar jubah putihmu lusuh di sidaian almari..
biar kepiah putihmu tersalut habuk..
biar cermin matamu berkarat bingkainya..
biar rosak key pad handphone peninggalanmu..
biar gambarmu pudar di dinding..

syah tetap rindu..
syah tetap menangis..
syah tetap menyesal...
bukan tidak meredhai tapi merindui..
bukan tidak sayang tapi sayu...
bukan tidak suka tapi duka...
bukan tidak gelak tapi sebak...

syah menyesai sebab tak kata benda ni awai2 sebelum masa itu tiba..
syah terduduk tatkala mengingatkan laku yang terlanjur
melukakan hatimu..
syah mengenggam tangan tatkala geram akan diri yang tak pernah menghargai...
diamku,
bisingku,
senyumku,
keletahku,
kau bijak mentafsirkan..
kau bijak menutur nasihat berhikmah..
kau bijak mengawal keadaan seceria mungkin..

syah kesal tak sempat minta halal segala titik peluh
yang telah dicurahkan untuk kebahagiaan diri ini..
syah rindu menuturkan panggilan itu..
syah nak lari sekuat mungkin ke arahmu andai dikau
melambai sedetik..
syah menangis bila syah sedaq syah bukan insan yang
terbaik untuk membantumu di sana..

"Abah jangan pi mana mana taw, satgi syah mai balik"
~terngiang-ngiang ayat terakhirku yang kau respon
dengan anggukan lemah ..
dengan lirikan mata kuyu..
sebelum semput menjelang ajal tiba~



YA ALLAH...
Kau cucurilah rahmat ke atas insan yang tiada galang
gantinya di dunia ini..
Baru ku tahu erti kehilangan bila dia sudah pergi
selama-lamanya..
Baru ku tahu makna kasih sayang yang sejati bila
gamitan nasihat seorang ABAH sudah sayup2 meninggalkan
corong telinga ini..
~AL FATIHAH~

Monday, October 12, 2009

Panahan mata pena~

Assalamualaikum wbt..
Ke hadapan sahabat2 yang setia mengunjungi teratak yang serba kekurangan ini.
ye lar, macam-macam yang kurang...
kurang dari segi updatenya,
kurang dari segi pengisiannya,
kurang dari segi istiqomahnya
.. haiss...
maafkan atas segala salah silap penulis. semoga diberi kekuatan jiwa untuk menulis sesuatu yang mungkin berguna untuk diri. (T_T)

semenjak saya melancarkan jihad fisabilillah ke dalam jiwa supaya meminimizekan dosa pergaulan bebas secara maya ataupun secara langsung.
hati ini sering diserang virus up-n-down.
simptom-simptom yang payah nak detect.
jenuh sungguh lar nak membuat hati ini untuk kuat dan istiqomah.

herm,
sekadar nak cerita pengalaman,
fusy,
memang payah untuk penulis meluahkan apa yang iman tak suka dan pada masa yang nafsu meronta-ronta untuk tidak dilepaskan.
sangat payah worh wahai kawan-kawan...
bayangkan emas angan-angan depan mata dibuang ke dalam lubuk sedar yang sangat dalam.
bayangkan juga harapan menggunung dihancurkan dengan hayunan baseball realiti..
tak sanggup rasanya jika tiada sinaran hidayah dari- NYA..
LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH...

warkah berbisa beserta mata pena yang tajam saya telah hunuskan buat jiwa yang perlukan sergahan.
perit untuk menghunuskan pedang tulisan itu
tetapi demi keselamatan jiwa yang mahukan jaminan pengawasan redha ILLAHI, saya gagahkan jua.



berdarah membuak-buak juga luka yang ditusuk
tapi dengan bantuan ubat zikrullah dan antiseptik al-quran as-syifa,
moga2 saya tak gatal tangan untuk menoleh membuka balutan jiwa yang lara dengan luka dosa-dosa silam.

ketahuilah duhai hati yang merintih,
jalan menuju Tuhan sangat meriah dengan ujian
dan sememangnya memerlukan pengorbanan yang kita perlu yakin adanya hikmah yang lebih besar menanti.
bukan setakat yakin yang 'hot hot chicken shit'
tapi kena kuat dan teguh ibarat bumi yang berpasak di bumi dengan gunung ganang.

kadang-kadang parut di hati terusik dengan suasana kebiasaan dengan maksiat,
sokmo saja parut di hati yang senang allergic dengan gatal-gatal dosa ni nak merah kembali,
tapi,
saya usahakan juga untuk tepis dengan topeng pelindung keyakinan pada janji-NYA.
mat saleh kata "an apple a day keeps a doctor away",
biar kita modify sikit ayat tu..
"a repeating zikrullah a day keeps maksiat to go go away" (^_^)


kawan-kawan, hakikat yang saya lihat sekarang,
peyebaran virus epidemik pasangan "halal" atas dasar "cinta abadi" semakin menjadi-jadi dalam kalangan mahasiswa-mahasiwi.
adakah status belajar di menara gading membolehkan budaya "chup-mengchup"? macam ada cop sirim la plak..
"in a relationship with..."
hais,
rata-rata keluarkan kenyataan rasmi,
"nanti bila dah grad tak payah susah2 cari dan mengembara ke serata alam"..
betuikah begitu? hem hem..

tergaru-garu dagu saya yang tak berjanggut ni.
apakah jodohku jua di sini ataupun di mana2?
Arh, biaq pi lah,
selagi mana aku yakin adanya my destined couple di lauh mahfuz sana, jangan susah2 risau..
sabaq syah sabaq norh.
buat serabut neuron kat medula oblongata saja memikiokannye..
andai bukan bertamu di dunia,
insyaALLAH, di syurga menanti (layakkah diri?)

apa-apapun, huluran jambangan tahniah saya ajukan buat sahabat-sahabat senior yang sudah melangkau ke alam rumah tangga.
rumah yang dibina atas nama cinta ILLAHI,
bersandarkan tangga KETAQWAAN..
pergh,marvellous!! two thumbs up!
best worh,
tatkala terleka dengan urusan dunia, ada yang mengingatkan.
tatkala dilempar dalam ujian hidup, ada yang menenangkan jiwa.
indah indah (^_^)


okeylah kawan-kawan..
setakat ini sahaja yang penulis berdaya nak kongsi.
salam juang dalam hidup.
kita hidup hanya sekali ja kat dunia yang goyah ni..
kalo iman di hati tak terangkan jalan,
takut-takut terlanggaq tiang elektrik kat selekoh maut
fatamorgana maksiat..
JAGA-JAGA wahai HATI.
SEMOGA HATI KITA SENTIASA MENCINTAI CINTA SEJATI.

Tuesday, September 22, 2009

kami sayang kat dia syah..

(surah an-Nahl ayat 72)



"Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan
bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezki
dari yang baik-baik
. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan
mengingkari nikmat Allah ?"

"kami sayang sangat kat dia syah.
kami pun tahu dia sayang sangat2 kat kami.
kami tak tahu apa akan jadi kat dia kalo kami tinggaikan dia.mustahil juga untuk kami tinggalkan dia"

duhai sahabat..


duhai sahabat yang ku sayang..
duhai sahabat yang ku ukir madah buatmu..
jauh layaknya aku untuk memberi nasihat buatmu kernadiri ini layak ditepis saja ke tepi dari senarai yang baik2.
kerna diri ini cakna, diriku sangat terdedah dengan hipokrasi..


sahabat..
madah hingusan ini ku tujukan jua buat diriku..
oh teman,


cinta manusia
membingungkankan kita kerna ia saling berubah...ibarat membalikkan tangan..
cinta manusia
juga memeningkan lagi jiwa yg kusut..makin kita kejar, makin asyik ia membelit jiwa..
cinta manusia
kerap ditemani rakan yang tidak baik, kerna hawa nafsu dan hembusan syetan menambahkn perasa bercinta..
cinta manusia
enak dilihat romantisnya oleh mata2 yang kabur dari melihat indahnya cinta dari ALLAH..
cinta manusia
memancarkan pantulan cahaya seri putih sedangkan pada hakikatnya, prisma iman membiaskan 7 warna-warni akibat dahsyat cinta nafsu..
cinta manusia
mengindahkan material,wajah jelita rupa yang kacak dimartabatkan sebagai idola kenangan harian..
cinta manusia
menarik tangan-tangan suci ke dalam lumpur noda maksiat..
cinta manusia
ditimbang dengan pengorbanan yang kelabu motifnya.. janji ditabur mahu menyuburkan tanah harapan kosong..

andai kau tahu,
pedih oh sayangku, sangatlah pedih hirisan dilukai cinta manusia..
sadis worh luka itu..
sangatlah sadis titisan air mata darah dek cinta manusia..
permata hatiku..
sahabatmu ini sangat pengecut,
hanya sekadar berani menasihatimu dari sudut penulisan dhoif ini..
tetapi, satu yang ku pinta..
hatiku tetap mendoakan
agar cinta ALLAH yang sentiasa mencintaimu adalah melebihi cintamu pada
dia..


Sunday, August 30, 2009

Please come to me... I really need u..


Di manakan ku carimu..

ku redah segenap pelusuk ibadat..
tapi dirimu tetap ku tak jumpa..ke manakah dikau menghilang??

tolongin aku Ya ALLAH..
bantulah aku mencapai kemanisan perasaan itu..
perasaan itu tersangatlah payah untuk dicari..
sangat payah untuk dirasai..sangat halus perasaan itu..
ku redah belantara segala amal islami..
tapi dirinya itu tetap ku tak kecapi..
kehendak diriku bermacam ragam..
ke mana harus ku cari di dalam peta jiwa..
destinasi menuju perasaan itu aku fikir masih samar..
Sesungguhnya ALLAH tidak melihat keserian wajahku tetapi ALLAH menilai keindahan hatiku..
kemana hilangnya indah hati ini?
adakah sedang bersembunyi dek kerna kegelapan sanubariyang kian menyelubungi jiwa..
hijab itu menutup segala kecelaan tetapi apabila hati dihijab,
segala keindahan cinta ALLAH tertutupdari singgah ke perhentian hati..
mahu sajaku ku gambarkan sebagai kerinduan tetapi rindu itu asalnya wujud apabila pernah ketemu..
mungkin bukan rindu yang harus ku simbolikkan..
mahu saja ku katakan sebagai cinta
tetapi cinta itu pasti wujud bila kemanisannya terasa..argh, bukan cinta..
mahu sajaku katakan kehilangan..ya..
sememangnya.. ia jauh menghilangkan diri..
hilangnya perasaan itu,
punah ranah segala amal ibadatku..
hancur lebur segala amal kebaikan selama ni..
YA ALLAH..
gerunnya..
menggeletar seluruh jiwa tatkala mengenangkan..
bila mana aku dihisab di padang mahsyar,
trus aku ditayangkan segala amalanku,
banyak, bermacam-macam.. tetapi MALANGNYA sia-sia..
ZERO!!
oh, rupa-rupanya
perasaan itu dah lama mati dalam jiwa tanpa kusedari..
oh YA ALLAH..
izinkan aku ketemu perasaan itu dalam setiap hembusan penghayatan ini..

Thursday, August 27, 2009

Untukmu Ratu yang terpelihara...


Assalamualaikum wbt.. (^_^)
Ramadhan Kareem wahai kawan-kawan..
Di sini terselit sebuah video untuk tatapan kawan-kawan dan diri penulis sendiri..
video
Ambillah permata yang disembuyikan itu dan bentukkan ia bersama emas akhlak sejati..

Sedaya upaya kawal nafsu dari mengidam duniawi..

Hidup yang bertuhankan nafsu sungguh licik untuk disedari..
Kandunglah jiwa yang merintih menangisi dosa lalu dan sekarang..
Kita tak punya harta melainkan mahkota yang dianugerahkan..
Jaga ia..
Baluti ia dengan hijab pemelihara..
Pelihara ia..
Hindarkan dari malapetaka angkara nafsu sendiri..
Biar nilaian niat untuk berubah hanya diketahui Allah Tuhan Maha Mengetahui segala..
Biar satu inci perubahan dilihat Hanya Dia.. bahkan sekecil2 hati semut pun tidak perasan..
Biar kerlipan mata kita terjatuh pada yang halal, bahkan bukan pada syubhah sekalipun..
Biar keluhan peluh menapak di biraian dahi dek menahan keinginan fana..
Biar deraian butir2 mutiara keinsafan hangat mengalir lembut di pipi yang takutkan hilangnya Redha ALLAH..
Biar jiwa ini mampu untuk tersenyum biarpun pahit untuk ditelan kejian dan cacian manusia yang hairan dengan anjakan paradigma ini..

Cekapkan hati memandu jiwa kotor ke tempat penyucian yang sebenarnya..
Mahirkan hati menepis cobaan lalai dan asyik dengan cinta manusia...
Salam sayang dari hati yang mengharapkan SAYANG ALLAH yakni lebih BERMAKNA DARI SEGALANYA...

Saturday, August 22, 2009

Larangan terma -" No Action Talk Only"


Assalamualaikum wbt..

Apa habaq orang kampung? Amboih..Ceghia aih nampak dapat mangket soq pg tadi? Yang tak dan mangket soq tu, esok jangan lupa soq no..satgi xda la  mengelupuoq lapaq lagi..

(in translation from kedah frasa tu standard malay frasa) = 
Apa khabar orang kampung? Ceria nampaknya dapat bangun sahur pagi tadi? Bagi yang tak sempat bangun sahur tu, esok jangan lupa sahur ye..
nanti takdelar tak tahan lapar.. 

TAPI,

Ingat ye, puasa bukan sekadar tahan lapaq dan dahaga..ada lagi..(~_^)



-Tinta kali ni saya ibaratkan ROTAN yang melibas jiwa saya kena virus

"lalai-flu"..-

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN KAREEM..



Huluran salam mesra berlapikkan Green Carpet menyapa kedatangan VVVVVIM (Very Very Very Very Very Important Month)
Ramai bicara mengenai kedatanganmu..
Banyak kata2 memuji2 kelebihanmu..
Agung sungguh perihalmu sehinggakan ALLAH menyebut akanmu..
Dalam Surah Al- Baqarah, aya 185
"(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur."
Kemuliaanmu terpancar di setiap pelusuk jiwa yang yang tenang.
Selamat datang sekali lagi duhai Ramadhan.. (^_^)

Ya ALLAH..


Mindaku menerawang mencari-cari jawaban....

Hamba kamil hina lagi busuk hati yang bernama aisyah yusoff ini berkali-kali memikirkan perihal Ramadhan kali ini..

Sungguh..
perasaan ini berbaur harapan dan permintaan..
semoga dapat ku didik dan latih tubi jiwa ini untuk lebih mencintaiMU..
Betul...
hati ini menangisi dek tersentuh akan kelembutan maghfirahMU yang telah dijanjikan itu..
Tapi....
Apakah mungkin aku diizinkan untuk KONSISTEN dan tak jemu memuja dan memujiMU??
Apakah kesempatan itu bisa SELALU menegur akan segala kesilapanku yang lalu?
Apakah peluang itu bisa RAJIN merotan tangan jiwaku tatkala aku leka dengan permainan dunia?
Apakah Ramadhan mulia ini SUDI melibaskan penangannya ke wajah hatiku yang sangat huduh berlumuran najis dosa?
Apakah Ramadhan mulia ini sudi menampakkan kerlipan indah PERMATA KEAMPUNAN agar aku tahu bertaubat?

Benar...Betoi tak tipu ni...
Daku tak bohong mengaku..
Daku lalai berulang kali..
Again & again & again & again..
Keep on repeating various mistakes..

diriku selalu lupakanMU..
diriku menghitung2 pemberianMU..
diriku mencela apa yang kurang..
diriku menyesal ketetapan takdir perjalan hidup ini..
diriku tertawa dengan kelaghoan yang ku puja..
diriku menangis merintih pemergian yang pasti..

ISY......Sungguh hang ni tak bersyukur la syah oit!!

ALLAH dah bagi nikmat free of charge, hang kufur nikmat..
ALLAH dah bagi indahnya ujian, hang meraung-raung macam budak kecik..
ALLAH dah bagi kesempatan belajaq, hang ragu-ragu, was-was dengan masa depan..
ALLAH dah bagi sahabat-sahabat sejati, hang abaikan tanggungjawab kat depa..
ALLAH dah bagi hang nikmat Iman n Islam untuk hang sayang dan jaga baik2,
hang dok kalut2 sibuk2 dengan nikmat dunia yang len..
Apa nak jadi nih???!!
Sedarlah banyak2 yang diri hang tu TAK PUNYA SAPA..
malah sehelai rambut yang gugur terlekat celah sikat tadi pun BUKAN SAMA SEKALI KEPUNYAAN HANG..
NEVER & NEVER..
Sudah sudah lah merintih.
Cukup cukup lah mengeluh..

Minta TOLONG sama ALLAH bagi hang kesempatan untuk settle masalah-masalah ni..
Memula skali...
Life-time management.
Azam yang hang kena buat n praktik untuk RAMADHAN kali ini..
Hang kena kuatkan DISIPLIN DIRI..
Mantapkan pengisian MAKANAN RUJI rohani..
Cergaskan lidah membaca KALAMULLAH..
Tampaq muka hati dengan ROTAN KEINSAFAN selalu..
Cubit mata hati supaya TERBUKA LUAS membantu orang yang lebih memerlukan..



Daku mencabar diriku sendiri.
PRAKTIKKAN list di atas 30 hari berturut-turut mulai Hari Pertama Ramadhan ni.
I CHALLENGE U MYSELF!!!

p/s: kawan-kawan.jom kita buat Diari Ramadhan untuk tahun ni nak?..
mungkin bley dijadikan panduan untuk kita tak lupa
peranan kita pada diri sendiri n seterusnya ISLAM ini sendiri..
ok. Salam JUANG!

Sunday, August 9, 2009

Please... please..

Assalamualaikum wbt.
Kawan-kawanku sayang,
Apa khabar iman anda pada saat ini?
Semoga kita tetap kekal berada dalam limpahan nikmat iman dan islam yang pada hakikatnya kita tak sedar ia ada pada nama sahaja..
Semoga nikmat itu memancar berseri dari lubuk sanubari kita ye kawan-kawan. (~_^) HARGAI IMAN YANG ADA.

Kiriman salam dari hati yang baru tadi terdetik meminta ampun dan memohon keampunan dari Tuhan yang Maha Mengampuni..
Diimbas kembali memori indah perjuangan semalam meruntun jiwaku..
Kehilangan peluang berjuang direct bersama-sama sahabat-sahabat seperjuangan
cukup menyiat-nyiat hati ini.
Ketiadaan peluang yang selama ini aku harapkan tidak terjadi akhirnya berlaku begitu sahaja dengan takdirNYA Yang Maha Mengetahui..
Terpinga-pinga aku mencari sebab dan musababnya..
Sesalan yang tiada gunanya.. weh,adelar hikmah di sebalik semua ni syah uit..
Wahai diri...
Sedarlah jiwa,
Senyumlah kembali bibir kedukaan..
dengan berkat maghfirah dan rahmat ALLAH.
Peluang itu cuma hilang sekejap sahaja
peluang lain pula menjengah ke jendela kehidupan..
Betapa indahnya aturan Yang Maha Berkuasa,
Entah bagaimana hang diterima
Tanpa disangka-sangka termasuk dalam senarai yang berpeluang mentadabbur kalamullah.
SUBHANALLAH..
Hati yang sangat busuk,
Jasad yang sangat hina ni,
Minda yang sangat jijik ini,
Masih lagi diterima ke dalam golongan muttaqin?
Apakah sejarah hitamku telah kembali putih begitu sahaja?
Adakah dosa sesaat yang lepas sudah diampunkan?
Adakah doa semalam sedang dikabulkan?
Sebentar syah.. sat tunggu sat..
Hang jgn sekali-kali berani menjejakkan kaki
ke zon selesa dan lega!!!



Peluang intan berlian ini bisa ditarik bila-bila masa sahaja.
Dah tau diri tu tak banyak ilmu, masih sanggup lagi hang menggatai isi masa2 dengan perkara yang melalaikan?? facebooking?? ym??? gaming??
Sungguh hang dasar hamba yang tak sedar diri status hamba..
Masa hang lebih bermakna andai hang curahkan kesungguhan
dalam perkara-perkara yang sepatutnya.
Do you notice that, sebenarnya ada lagi syah..
Ada lagi dosa yang hang tak perasan...
Selain hang selalu lalai dalam bermujahadah,
Masih ada lagi dosa yang hang buat-buat tak nampak,
Sengaja pejam sebelah mata hati,
Mengada-ngada menolak kenyataan yang sepatutnya,
Hang ada buat zina hati kan?
Hang ada membenarkan agen2 syubhah seludup masuk teritori jiwa hang kan?
Hang sengaja buat-buat tak salah sedangkan benda tu jelas ketara SALAH!!
Kan?! kan?! kan?!
Ha... Ya.. aku ada buat benda tu..
Aku lalai dalam berukhuwah..
Aku lalai dalam menjaga batas-batas sebagai muslimah yang mukminah..
Aku alpa mengejar yang sementara..
Aku leka mengisahkan masa depan yang tak sudah..
Aku lupa masa yang berlalu tadi telah musnah..
Aku tak cakna dengan hukuman dan balasan yang bakal aku baca
dalam kitab amalanku di Mahsyar ..
Aku tak takut dengan tayangan semula dosa-dosa di dunia ketika aku disoal di mahkamah ALLAH nanti..



Ya ALLAH...
HidayahMu sangat bernilai.
Tak terhitung dengan segala kemewahan dan keasyikan duniawi yang lain..
Izinkanlah aku Duhai YA ALLAH..
Izinkanlah aku menjengah kembali pintu taubat nasuha yang aku rindukan itu..


Please let me love you whole heartedly..
Please please please...

Sunday, July 26, 2009

Serangan iman

Salam..
Apa khabar sahabat-sahabat?
Sihat tak iman hari ini?
Kalo ada problem, dah jumpa doktor yang sepatutnya? (^_^)

Tit tit tit...tiiiiiiiiiiiittttttt.....

Denyutan nadi segumpal darah merah yang bersatu membentuk sebuah organ bernama hati semakin lemah..
Saat ini hatiku barely able to breath..mati kesemputan..
Sokmo mati diserang angin ahmar maksiat hati..
Strok maksiat berderu-deru membuat serangan balas tatkala iman memuncak ke puncak jabal taqwa..
Serangan bertubi-tubi khayalan dunia fana menyerang ruangan memori..
Serangan hendap nafsu di sudut mata dunia mencari-cari peluang terlelap dari ibadat dan berkat.

Dusy dusy kebbabom!
Bom tangan wahan terus menerus dilempar ke pos kawalan zikrullah.
Tak putus asa melemahkan sistem pertahanan iman lantas aku..

Aduh! argh! pedihnya!
Mengerang kesakitan yang zahirnya asyik dan tak disedari sistem pertahanan ketabahan iman.. Darah iman yang segar terpaksa mengalir keluar
Meninggalkan hati lantas membasahi luka dosa.
RUGI RUGI..
Lumpuh.
Longlai.
Terjelepuk di birai taubat..
Tak tercapai alternatif perubatan maksiat terbaik yakni taubat nasuha.
Juzuk taubat suci yang kudus ini tak mampu bergerak menembusi masuk semula ke kapilari
darah yang menyalurkan darah beriman..
Pegun.
Stuck.
Tersekat ditengah-tengah laluan darah kotor dalam hati.
Saliran darah hatiku terlekat-lekat dengan gumpalan kolestrol zina hati..
Penyakit ini kronik hingga membawa kepada tekanan darah tinggi yang berhawa nafsu..

ALLAH..........
ALLAH..........
Izinkanlah aku hidup hanya ditemani kalimah suci ini...
Kurniakanlah aku hidayah berpanjangan..
Aku memohon engkau simpangkanlah aku dari laluan u-turn ke zaman jahiliahku dahulu..
Amin ya rabbal ala min..



Sedikit sedutan kisah wahyu terakhir yang ana khas letakkan untuk sahabat sekalian..
SAYU... tak tergambar dengan kata-kata insan biasa macam kita...


Apabila ajal Rasulullah s.a.w. makin dekat maka beliau pun memanggil para
sahabat ke rumah Aisyah ra. dan beliau berkata:

“Selamat datang kamu semua semoga Allah s.w.t. mengasihi kamu semua, saya berwasiat kepada kamu semua agar kamu semua bertaqwa kepada Allah s.w.t. dan mentaati segala perintahnya.
Sesungguhnya hari perpisahan antara saya dengan kamu semua hampir
dekat, dan dekat pula saat kembalinya seorang hamba kepada Allah s.w.t. dan
menempatkannya di syurga. Kalau telah sampai ajalku maka hendaklah Ali yang
memandikanku, Fadhl bin Abbas hendaklah menuangkan air dan Usamah bin Zaid
hendaklah menolong keduanya. Setelah itu kamu kafanilah aku dengan pakaianku
sendiri apabila kamu semua menghendaki, atau kafanilah aku dengan kain Yaman
yang putih.
Apabila kamu memandikan aku, maka hendaklah kamu letakkan aku di
atas balai tempat tidurku dalam rumahku ini. Setelah itu kamu semua keluarlah
sebentar meninggalkan aku.
Pertama yang akan mensolatkan aku ialah Allah s.w.t.,
kemudian yang akan mensolat aku ialah Jibril a.s., kemudian diikuti oleh
malaikat Israfil, malaikat Mikail, dan yang akhir sekali malaikat lzrail
berserta dengan semua para pembantunya. Setelah itu baru kamu semua masuk
bergantian secara berkelompok bersolat ke atasku.”
Setelah para sahabat mendengar ucapan yang sungguh menyayat hati itu maka mereka pun menangis dengan nada yang keras dan berkata,
“Ya Rasulullah s.a.w. anda adalah seorang Rasul
yang diutus kepada kami dan untuk semua,yang mana selama ini anda memberi
kekuatan dalam penemuan kami dan sebagai penguasa yang menguruskan perkara kami. Apabila anda sudah tiada nanti kepada siapakah akan kami tanya setiap persoalan yang timbul nanti?.”
Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata, “Dengarlah para
sahabatku, aku tinggalkan kepada kamu semua jalan yang benar dan jalan yang
terang, dan telah aku tinggalkan kepada kamu semua dua penasihat yang satu
daripadanya pandai bicara dan yang satu lagi diam sahaja.
Yang pandai bicara itu ialah Al-Quran dan yang diam itu ialah maut. Apabila ada sesuatu persoalan yang rumit di antara kamu, maka hendaklah kamu semua kembali kepada Al-Quran dan
Hadis-ku dan sekiranya hati kamu itu berkeras maka lembutkan dia dengan
mengambil pelajaran dari mati.”

Wallahua'alam..
Wassalam..

p/s: Kawan-kawan.. HARGAILAH AL-QURAN DAN AL-HADIS dengan menjadikan kedua-duanya sahabt sejati kawan-kawan.. Penulis juga berdoa kita tetap bersama-sama menghayati dan mencintai hadiah yang tak ternilai harganya peninggalan kekasih kita yang tercinta Baginda NABI MUHAMMAD s.a.w ini.. (~_^)

Friday, July 10, 2009

New life new challenges of iman..



AHLAN WA SAHLAN..
Welcome to the Garden Knowledge of Virtue.Congratulations!
You are now have officially become one part of our IIUM family.

Wuujeeng.. Bangganya... Kembangnya lobang hidong bila dengar senior-senior kata gitu.TERER jugak aku ni.. Masuk UIA worh..
ASTAGHFIRULLAH HAL AZIM..
itulah realiti yang bernaung di jiwa..
Betapa bongkak dan takabburnya seketul daging bernama hati ni..
Weh, setakat jasad yang bernadikan seketul daging tu, apalah yang nak dibanggakan sangat..
Sekali ALLAH matikan satu second ja salah satu saluran darah dalam daging tu,
otomatik KIOK,confirm 120%!
HATI ini semput, lelah, lemah tanpa bantuan pernafasan udara kenikmatan rahmat dan redha ILLAHI..

hello hello aisyah!!

Faham tak realiti hamba tu apa?
Hamba tu mana boleh lupa tokey.
Syarat2 wajib menjadi seorang hamba kenalar sedar status diri.
SO, bilamana ang mengaku menjadi hamba ALLAH,
Apa layakkah ang nih terhegeh-hegeh dan sanggup berbangga-bangga??!!
Kawan-kawan,
Kalo bleh, elakkanlah rasa bangga dan
mohon perlindungan dari ALLAH untuk menghapuskan kita dari sentimen-sentimen pemusnah cahaya redhaNYA ini.
Kalo anda diberi kesempatan untuk melihat dan menyelami dasar lubuk jiwa,
Believe it or not,
Anda akan rasa jijik dan nak termuntah-muntah tatkala melihat betapa
Hamis, Hampeh, Masam, Berulat, Berbakteria,
Berkulatnya permukaan jiwa yang diselaputi rasa bongkak..
Dunia asyik menjengahkan sayapnya dalam langit kehidupan fana ini.
Menayang-nayangkan keindahan sementara fananya itu..
Ditaburi janji-janji palsu dan jaminan pura-pura..
Sedarlah wahai diriku,
Langit hidup ini bakalan runtuh bila-bila masa.
Andai kata tiba saat dan ketikanya langit ini runtuh tatkala aku alpa dan kurang ajar pada suruhan ALLAH,
Cuba jangka bila datang waktu langit ini bergegar lalu menghentam seluruh jiwa tika aku terlompat-lompat riang dengan dunia,
Cukuplah kematian itu sebagai peringatan yang nyata.
WUSH! Roh ditarik lalu terlekat di celah tenggorok!!
ERK ERK ERK... tersekat-sekat menyebut "Ampuni aku Ya ALLAH.."

Ya ALLAH.. bagaimanakah sakitnya sakaratul maut itu?
Inginku hadapi biarpun sesaat, izinkan aku merasai kesakitan yang arwah abah aku telah lalui,
tapi sedarkah aku,
kematian itu sangat hampir cuma masaku kini belum sampai.
Persoalan yang bakal terjawab ditambah dengan persoalan lain pula melanda..
Adakah aku bakal bertemu dengan senyuman manis Malaikat Pencabut Nyawa??
Atau aku menggigil menerima senyuman sinis dan bengis Malaikat Maut itu??
Hanya ENGKAU yang MAHA MENGETAHUI segala isi alam,
segala penciptaan dan segala kehancuran dunia ini..
..............................................................................................

Alhamdulillah, di sini ada
Sedikit perkongsian dari kitab "Wasiat & Nasihat Kerohanian" karangan ulama tersohor, As- Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani.

Chapter "Dunia berdasarkan hikmah, Akhirat berdasarkan qudrat"
"Wahai munafik...!
Engkau adalah hamba dunia dan makhluk.
Engkau beramal kerana makhluk dan engkau bersikap riak kepada mereka dengan amalmu. Engkau lupa, bahawa ALLAH sentiasa melihat dirimu.
Engkau menampakkan bahawa dirimu beramal untuk Akhirat, padahal tujuan semua amalmu adalah dunia semata-mata.
Diriwayatkan dari NABI S.A.W
"Mafhumnya:
"Apabila seorang hamba berhias dengan amal akhirat, padahal dia tidak menghendaki dan mencari dan akhirat itu, maka dia dilaknat di beberapa langit dengan nama dan nasabnya"
Aku mengetahui keadaanmu melalui jalan ilmu dan hikmah, wahai orang-orang munafik. Namun aku menutupmu dengan tutup dari ALLAH.
Aduh...! Sungguh kasihan nasibmu..!
Engkau tidak malu kepada anggota-anggota tubuhmu.
Engkau tidak suci daripada kederhakaan, maksiat, dan najis yang nyata.
Engkau mengaku bahawa batin dan hatimu bersih.
Bagaimanapun semua pengakuanmu itu adalah BOHONG.
Oleh itu, bagaimana dengan batinmu..?
Engkau tidak bersopan santun kepada makhluk, namun engkau mengaku bahawa engkau bersopan santun kepada KHALIQ.
Gurumu tidak redha kepadamu dan engkau tidak bersopan-santun kepadanya serta tidak mendengarkan perintah-perintahnya.
Engkau duduk di hadapan sekali dalam sesuatu majlis.
Tidak ada pembicaraan, sehingga tauhidmu kuat menurut gurumu dan benar menurut ALLAH.
...............................................
Aku kasihan kepadamu...!
Andaikata imanmu kepada-Nya BENAR,
nescaya engkau akan malu kepada-Nya,baik ketika engkau berada di tengah-tengah makhluk, mahupun ketika engkau bersendirian.
Demikian juga andainya engkau benar-benar yakin bahwa DIA sentiasa melihatmu dan mengawasi engkau, engkau juga merasa malu kepada-Nya.
Aku katakan kepadamu tentang kebenaran.
Aku sama sekali tidak takut kepadamu dan tidak pula mengharap kepadamu.
Bagiku, kamu dan seluruh isi bumi adalah bagaikan seekor pepijat dan sebiji gandum, kerana yang memberi manfaat dan mudharat hanyalah ALLAH, BUKAN KAMU.
Bagiku, hamba dan raja adalah sama sahaja, tiada bezanya antara mereka dalam pandanganku. Ingkarilah olehmu nafsumu, berdasarkan agama bukan kerana didorong oleh nafsu dan perangai.
Sesuatu yang didiamkan oleh agama, maka hendaklah engkau mendiamkannya, dan apa yang disuarakan oleh agama, maka hendaklah engkau juga ikut menyuarakannya."
ASTAGHFIRULLAH ROBBAL BAROYA..

ASTAGFIRULLAH MINAL GHOTOYA..

Friday, July 3, 2009

Tribute buat sahabat seperjuanganku



Assalamualaikum wbt.
Bismillahirrahmanirrahim...

Mengisi kehilangan seorang pejuang agama bukan kerja kita.
dan mengambil semula pejuang agama dari jalan ALLAH bukan jua dalam kuasa kita.
semuanya adalah milik ALLAH dan sungguh DIA MAHA MEMILIKI...


Aneh. semalam aku tak dapat melelapkan mata.
"you've got a message!" deringan bunyi mesej masuk ke peti masuk handphone mengejutkan
lamunan aneh itu.

Dibuka peti mesej, baru sahaja separuh mesej aku sempat baca, terus maksud sebenar telah dapatku tangkap. Deraian air mata dan suara sedu-sedan menahan esak diminimakan agar tidak mengejutkan ibu yang sedang lena tidur.

INNALILLAH HI WAINNA ILAIHIRAJIUN...
MasyaALLAH....


Gugurlah seorang mujahid agama ALLAH tatkala bertarung sekuat terdaya dengan penyakitnya.
Sesungguhnya, ujian kesakitan itu perit untuk dilalui, namun apalah daya kita sebagai manusia,
TAKDIR PENENTU SEGALANYA...
Setiap yang sihat, pastikan sakit,
setiap yang bernyawa, pastikan mati..
Begitulah aturan perjalanan takdir yang telah ALLAH janjikan
terhadap seorang sahabat seperjuanganku.
Walaupun aku tidak berapa mengenalinya kerana dia bukan mahramku,
tapi bilamana ikatan Ukhuwah Islamiyyah dan Perjuangan Fisabilillah
menjadi kad pengenalan identiti jiwa antara sahabat,
kehilangan itu sedikit sebanyak meruntun jiwa yang bernama sahabat seperjuangan.
Ditambah terkilannya kerana tidak dapat melawat keadaannya takala sakit di hospital
dan tidak sempat melihat wajahnya buat kali terakhir.

Rasanya tidak lama beliau menderita penyakitnya itu.
sejak cuti baru-baru ini sahaja,
pelbagai komplikasi melanda sistem badannya yang lemah.
sekejap doktor meneka penyakit itu, sekejap doktor meneka penyakit ini,
tapi sehebat manapun kemahiran yang doktor itu ada,
selagimana kuasa menentukan ajal adalah
dalam kekuasaan mutlak YANG MAHA MENCIPTA,
kita hanya mampu berusaha selagi termampu dan bertawakal sepenuhnya kepadaNYA.
sayangnya aku sebagai sahabat, sayang lagi ALLAH terhadapnya.

YA ALLAH...
smoga roh sahabat kita semua, akh NABIL MARWAN sentiasa dirahmati ALLAH, dipermudahkan segala urusan, dan aman di kalangan golongan auliya' dan solihin...
amin ya rabbal ala min...


AL-FATIHAH..


Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir yang Maha Esa telah
menetapkan
Sedih rasanya hati ini bila mngenangkan
Kau sahabatku kau
teman sejati

Tulus ikhlasmu luhur budimu bagai tiada pengganti
Senyum tawamu juga katamu menghiburkan kami
Memori indah kita bersama
terus bersemadi
Kau sahabatku kau teman sejati

Sudah ditakdirkan
kau
pergi dulu
Di saat kau masih diperlukan
Tuhan lebih menyayangi
dirimu
Ku pasrah diatas kehendak yang Esa

Ya Allah,tempatkannya di
tempat
yang mulia
Tempat yang kau janjikan nikmat untuk hamba Mu
Sahabatku akan
ku teruskan perjuangan ini
Walau ku tahu kau tiada di
sisi

Perjuangan kita masih jauh beribu batu
Selagi roh masih di
jasad
hidup diteruskan
Sedih rasa hati ini mengenangkan dikau
Bagai
semalam
kau bersama kami

Moga amanlah dan bahagia dikau di sana
Setangkai
doa juga Fatehah terus kukirimkan
Moga di sana kau bersama
para solehin
Ku sahabatku kau teman sejati

Wednesday, July 1, 2009

Ayoh! ayoh!

Blog bersurat ingatan tulus ikhlas buat diri sendiri..

Salam..
Ke hadapan jiwa yang kesengsaraan..
yang hampir mati lemas dalam gelombang nafsu..
apa khabar iman yang semakin kerdil itu?
gemukkah iman?
atau nafsu yang semakin overweight?
helo helo hang sedar tak ni aisyah???
akar syukur di benak jiwa hang dah kering kontang dan semakin mereput..


Duit hang yang menimbun-nimbun ibarat figura VIP percuma
yang dok bangga2 itu..
sebenaq-benaqnya...
melambangkan keterlupaan
simbolik untuk megah yang melalaikan
akan apakah itu
Erti syukur pada YANG MAHA KAYA LAGI MAHA MEMBERI..

Isy,sejak-sejak ini,
banyak barang yang dibeli..
kelengkapan peribadi,
kelengkapan rumah,
kelengkapan kucing-kucing di rumah..
Fusy..
duit yang menapak dalam dompet ni,
tak kan pernah cukup2 dibelanjakan
kalo nafsu yang kenyang disuapkan saban hari woit..
EHHH...jap2,
rupa-rupanya zat syukur aku terlupa nak beli lol...
kelengkapan iman yang sempurna, aku terlepas pandang..
kelengkapan muslimah yang sejati, aku tersilap bicara..
kelengkapan mukminah yang solehah, aku terlupa kewajipan..
Aiseh...
patutla rasa tak sedap nak syukur...
patutla rasa tak enak nak ibadat..
patutla rasa menyampah nak buat baik..
sebab...
duit, wang, ongkos, fulus, money..
Ada banyak yang tunggu..
semua menanti..
menunggu untuk dibantu..
mengharap pada yang mampu..

Uit aisyah!!
bilamana tangan yang di atas lebih baik dari yang di bawah,
besarkan tangan yang memberi..
kecilkan tangan yang menerima..
Easy right??


Celikkan sebelah mata sahaja supaya mata yang dipejam sebelah lagi,
tidak nampak
bayangan huluran ikhlas sumbangan kepada yang memerlukan..
Pekupkan sebelah telinga supaya telinga yang dengar sebelah lagi,
tidak perasan
akan ucapan terima kasih dari yang menerima tadi..
Tough right?
Tular.. bukan senang nak elak jiwa dari bermegah-megahan..
bukan main payah nak kecutkan kembali jiwa yang kembang dipuji..
bukan main susah nak kempiskan lobang hidong yang kembang bila dibodek..
Dah2, cukuplah hang nih berkata-kata,
AYOH!
Cuba hayati pesanan bermakna daripada Wali ALLAH berikut;

sedikit renungan dari Syeikh Abdul Qadir al-Jailani~
(Kitab Wasiat & Nasihat Kerohanian)

"Wahai orang bodoh..! Wahai orang munafik...! Betapa zalimnya hatimu, alangkah busuknya baumu dan alangkah banyaknya celoteh lidahmu. Bertaubatlah engkau daripada apa yang engkau ada padanya. Tinggalkan sikap suka mencela ALLAH dan para wali-Nya, orang-orang yang dicintai ALLAH dan mereka pun mencintaiNYA. Janganlah kamu berpaling daripada mereka ketika mereka mengambil bahagian mereka di dunia, kerna sesungguhnya mereka mengambil bahagian mereka dengan perintah ALLAH, bukan dengan dorongan hawa nafsu. Mereka memiliki rasa cinta yang amat mendalam kepada ALLAH, mereka memiliki dzuq (kecenderungan) kepada-Nya dan membenci segala sesuatu selain daripada-Nya, zahir dan batin mereka berpaling daripada selain ALLAH~


p/s:
Kawan-kawan,
ayuh
Amalkan doa ini,
simple untuk dibacakan tetapi fadhilatnya menyeluruh..

"Ya Tuhan kami, berikanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta peliharalah kami dari azab seksaan api neraka"

Sunday, June 28, 2009

Semaian benih-benih ukhuwah (~_^)


Ada apa dengan ukhuwwah?

Manis.Indah.Sangat bererti.
Disitulah kita menampakkan senyuman jiwa yang paling manis.
Indah sungguh kasih ini Ya ALLAH~
Penuh keasyikan tautan syurgawi..


Hari ini dan semalam melakar sejarah manis yang tersendiri memorinya..

Kelmarin, kenangan indah mekar harum bermula.
Syukran kathir di atas kunjungan ramah mesra sahabat sejatiku,
Hazwani Abdul Zalil.
Wani..Nama yang moga sentiasa tersirat dalam jiwaku.
Duhai sahabat, tiada ungkapan kasih lain yang wujud lagi di dunia ini yang bisa ku tujukan khas untukmu.
kawan-kawan,
Memang payah worh kita nak cari sahabat sejati dan setia.
Petang itu yang menceriakan.
Kami sambung menyambung gelak tawa,
mengisi slot kerinduan yang kosong dengan sapaan anak mata
selama 2 tahun kami berpisah dari sekolah yang sama.
seorang sahabat yang akan sentiasa dikenang hingga ke akhir hayat.
Smoga dikau tetap berada dalam lindungan ALLAH swt.(~_^)

Malamnya pula lepas maghrib, penulis sangat berbesar hati menerima kunjungan ukhuwah dari ab seperjuangan ukhti anis nadia dan ukhti maziah,rumet yang sangat setia.
Cukup terharu dengan kunjungan mengejut ini,kaget untuk diluahkan.
Gelak tawa ramah mesra yang sahabat-sahabat penulis hulurkan pada hari itu menceriakan jiwa tua seorang ibu tunggal biarpun sudah punya anak gadis iaitu penulis ni sendiri. =p
Tapi,jujur dikatakan, kunjungan itu melakar seribu satu memori indah bersemi.
First time penulis tengok mak penulis ketawa mesra melayan tetamu yang dianggap seperti anak sendiri semenjak sekian lama rumah kami sunyi dari gelak tawa penceria suasana rumah dari anak-anak.(~_T)
Herm, sebenaqnya baru penulis tahu rumah ukhti anis dekat2 ja dalam aloq staq neh.
isy isy dekat ghupanya rumah kak anis ni, kalo dah tau, tiap-tiap raya tobat dah pi serbu...(~_^).
Namun,dia yang yang hadir bersama adik ketiganya terpaksa pulang pada malam itu juga kerna kedua ibu bapa mereka pulang menjenguk tokwan yang sedang sakit.
Mujurlah kesempatan yang diberikan ALLAH, mengizinkan maziah bermalam semalam di teratak penulis ini. (^_^)
Baguih baguih =)
Tak pernah terlintas langsung peluang ini ALLAH akan hadiahkan buat diri penulis.
Penulis berpeluang menghabiskan masa dengan bekas rumet tersayang, ukhti ma.
Semalaman kami bertanya itu dan ini sembang bermacam cerita,
sekejap update cerita itu, sekejap renew cerita ini,
ibarat kami tak pernah berpisah sepanjang cuti ini.
Kemudian, keesokan harinya, iaitu hari ini,
Secara kebetulan, ma ternampak buah-buah manggis yang sudah mekar ranum di dahan di halaman rumah.
"syah, banyaknya buah manggis ni, dah masak pung".
Kami berdua menyambar penyapu daun di sekitar,
lalu ma dengan penuh bersemangat mengait satu persatu.
MARVELOUS! satu memori yang memberi momentum yang sangat mantop.
First time penulis berpeluang mengait buah bersama teman.
(punyalah malas nak kait sorang-sorang)
huu..terharu sunggoh lar nak ghoyak guane pun ambo dok ahu..
Tapi apakan daya, setiap pertemuan pastikan ada perpisahan.
lewat petang itu jua dia harus pulang ke uia pj semula untuk meneruskan perjuangan yang perlu diselesaikan.
Sahabat, moga ALLAH memperkuatkan jiwamu dengan kegigihan yang tinggi.
Usah disesali pertemuan kita.
Usah disesali jua perpisahan yang berlaku.
Kerna apa yang ku yakin,
kita pasti bertemu semula,
biar bukan di sini, di akhirat jua kekal menanti.


salam ukhuwah.
p/s: kawan-kawan, sayangilah sahabat anda seikhlas mungkin kerna ALLAH. Tak rugi. cuba lah.
okey. setakat ini saja. jumpa lagi (~_^)

Bom pemusnah diri.. kebbabom!

Assalamualaikum wbt~
Kaifahalukum? apa khabar orang kampung? tok mudim semua sehat2 belaka? (^_^)
Smoga kawan-kawan sentiasa sihat walafiat di samping insan tersayang kerna ALLAH~
Huluran maaf ditadah menandakan penulis sudah lama tidak update blog ini..
Halaman yang setia menerima luahan kesakitan jiwa yang sedia menerima apa2 yang dicoret. Terima kasih wahai jasad bernama blog ini.. (~_T)

Kawan-kawan..
Bukan mudah worh untuk kita nak nasihat orang lain kalu diri sendiri ralat mendengar teguran..


makanya,
Tujuan post ini ditulis, mungkin bukan untuk perkongsian kawan-kawan semua..
Maaf kerna tidak mampu lagi meringankan bebanan di jiwa kawan-kawan kerna
Post kali ini ditujukan khas sebagai tazkirah kepada jiwa penulis yang kini kemaruk dengan lifestyle dan environment jiwa yang islamik.
Penulis nak tegah dan marah jiwa penulis ini untuk sedar hakikat kehambaan diri..
Waduuh...Teruk bangat sih..
Diriku akui selama hidup ini...
Terlalu banyak dosa maksiat yang telah dilalui,
Terlalu menebal sifat munafik di hati,
Rencana maksiat yang silih berganti waktu demi waktu
Memaparkan kesombongan hati,
ketamakan naluri,
kepincangan pegangan,
aku review page by page tanpa segan silu walopun sedar diri
tak lari diawasi 24 hours oleh yang MAHA MELIHAT..
ISYK isyk Isyk...........
Kalo nak digambarkan betapa teruk dan hinanya,
Ibarat bangkai ikan yang terapung-apung di lautan terumbang-ambing di permukaan lautan
tanpa sudi dilihat taring helang bangkai sekalipun..
Sekejap hatiku singgah pada keasyikan duniawi,
Sekejap hatiku mengadu pada Illahi.
Sekejap insaf,
Sekejap tak insaf.
Alarh.
Macam biskut chipsmore,
kejap ada kejap takde.

Adoiii, banyak sungguh chan (peluang) yang ALLAH dah bagi Free Of Charge,
siap Keep the Change lagi,
namun,
Bila saja aku bertemu bom pemusnah iman (nafsu),
Ditambah power generator maksiat yang pulun dan bersungguh-sungguh
Lalu menghasilkan tenaga nuklear yang bercas negatif..
WUSH!! KEBBABOM!!
Hancur lumat berkecai terburai segala serpihan dinding iman yang zahirnya rapuh ini..
Hanyut.. hanyut..hanyut di lautan kecewa
Terapung-apung dibawa bersama buih-buih noda..

Maruah itu indah berhiaskan akhlak murni.
Maruah itu darjatnya tinggi bila dijaga rapi..
Maruah wanita terletak pada sifat malunya.
Namun aku??

Jauh sungguh dari menjaga maruah,
Malah tercalar teruk begitu sahaja.
kesan calaran itu disembunyikan di sebalik wajah pura-pura innocent.
Mantap syah !! Mantap sungguh tipu daya aku!
Benar..tiada yang benar melainkan yang benar semata-mata..

Hati ini perlu bertaubat tapi saban kali dihentikan oleh kejahatan nafsu yang jelik ini...
Duhai hati...ketahuilah... Cakna lah..
Hakikat taubat itu indah..
Ibarat meminta maaf atas apa yang salah terjadi.
Ibarat meletakkan sesuatu pada haknya..
Ibarat menadah tangan dirotan untuk menyedarkan ..
" I'm so sorry for what mistake that i've done"
just simple as that! whats wrong huh?!

Tapi,
(itulah manusia, hidup ditemani alasan sentiasa)
Selagi mana nafsu itu megah bertapak rumah banglo di jiwa,
Dilengkapi dengan sistem pura-pura yang canggih,
Kemudahan lif mudah naik turun tahap iman yang senang goyah,
Apa gunanya taubat yang lepas?
Taubat yang aku sendiri tak catat, tak save properly dalam hard disk jiwa!
Pudar..kelabu asap...semakin hilang seri warnanya..


Ya ALLAH....
Ampunilah segala dosa2ku..
laksana buih di laut memutih..
hanyut ditelan gelombang nafsu..

Sunday, June 7, 2009

Derita si Kurus..




Hati aku penuh derita. 
semakin kurus terhalang daripada suapan rohani islam..
semakin melidi tanpa zat istiqamah dan keimanan yang teguh yang memadai..
semakin teruk wabak malnutrisi yang dahsyat tanpa suplemen multivitamin keindahan Islam..
semakin parah anorexia segumpal jiwa ini dengan kehilangan keupayaan untuk taat dan istiqamah dengan limpahan iman..

tick tock tick tock
kalam-MU yang haq dah beri warning siap2!
kullu nafsin zaa iqatul maut~
setiap yang bernyawa pastikan merasai mati..


Gerun!! 
Menggeletar!! 
Tergagap-gagap!! 
Kesejukan!!

Aku khuatir andai detik terakhir aku adalah tatkala aku hanyut dibuai bayangan indah fatamorgana nafsu..
Aku bimbang andai nafasku tersekat di halkum tatkala aku terbahak-bahak ketawa keriangan asyik dengan pelakon dunia..
Aku ketakutan andai malaikat Maut itu datang dengan wajah yang tersangat bengis tatkala aku senyum melihat maksiat..

Astaghfirullah hal azim...
andai aku bisa memutar kembali bilahan jarum waktu yang sentiasa menggoncangkan muka jam itu
akan ku kikis segala bekas hangit nafsu durjana bawah periuk jiwa yang hitam ini dengan kemuliaan detergen air wudhu' yang suci.
akan ku ubah kedudukan jam pasir itu dari terus mengelongsor ke bawah untuk ku ubah maksiat itu menjadi taat..

Ya ALLAH...
monolog aku ini penuh kemunafikan.
monolog aku ini penuh dengan drama swasta yang penuh kepura-puraan.
monolog aku ini penuh dengan hipokrit yang dahsyat!!


Kurusnya jiwa aku!

segala yang aku janjikan terkubur tanpa nisan begitu sahaja.
segala yang aku beria-ria terhegeh-terhegeh nak berubah, ZUP! hilang bak diragut taufan!
segala yang aku iltizam untuk meninggalkannya aku gapai semula belai tanpa rasa bersalah..
segala yang aku benci untuk mengulanginya aku tanpa segan silu mempersilakan kedatangan nafsu yang durjana itu.. 

Ya ALLAH... indah nian nama itu.
tiada kalimah terindah yang wujud di universal ini mahupun seisinya selain namaMU.. 
Ya ALLAH ~
Ya ALLAH ~


kenapa kini?
kenapa kini?
kenapa kini?


setelah ku terlanjur terus membiarkan nafsu munafik meratah jiwa yang penuh barah wahan.
setelah separah ini jiwa aku dibelasah dengan nafsu durjana.
setelah teruknya jiwaku kalah-mati dengan permainan dunia,

aku hairan.. 
aku tercari-cari sebab musababnya..
aku tergapai-gapai dalam lautan bergelombang persoalan..

kenapa Dikau yang MAHA MULIA masih sudi menerima jiwaku yang penuh najis kemunafikan?
kenapa Dikau masih sudi melabuhkan pandanganMU yang MAHA AGUNG itu kepadaku yang disaluti legap dosa noda? 



Siapa-siapalah diriku ini berbanding makhluk2 Mu yang lebih layak..
KAU hulurkan kunci kejayaan jiwa yang merdeka dari dunia kepada aku yang maha hina ini..
KAU labuhkan tirai pemeliharaan untuk aku kembali menutup celaan maruah imanku.

Ampunilah aku wahai ALLAH.. Tuhan yang memiliki segala sifat Pengampun yang terhebat..
betapa hebatnya limpahan hidayah bagi sesiapa yang dikehendaki-NYA..

YA ALLAH..

ALLAHUMMARZUQNI ISTIQAMAH~




Saturday, June 6, 2009

Mentari hidup ~


Assalamualaikum wbt..

Apa khabar kawan-kawan mayaku... (~_^)

Kawan-kawan mesti hairan bukan kenapa sudah lama penulis tidak update blog ini.. hermm..

Berminggu-minggu jiwa miskin ini diselaputi noda wahan..

Dosa cintakan keindahan hiburan duniawi...

Sungguh....

aku senyap dengan dosa....

aku diam menimbun-nimbunkan kesukaan nafsu menipu...

Terjelepuk di lembah kehinaan 

Lagu ini menarik penulis kembali ke atas daratan realiti Iman dari terus hanyut di lautan gelora nafsu yang membunuh!

Semoga ALLAH memberi segala kebaikan di dunia dan di akhirat kepada hamba-Nya yang terlibat dengan menerbitkan lirik beserta lagu ini..

Begitulah yang penulis ingin nyatakan..

Hidayah ALLAH bisa terbit dari segala macam sudut zarah..

Sirru ala barokatillah.. (~_T)

Mentari Hidup- Haikal

Kala senja itu tiba 
Kutermenung sendirian
Terasa diriku ini jauh dari rahmat Tuhan
Dosa yang aku lakukan
Menerjah ruang fikiran
Masihkah ada untukku keampunan

Gelap rasa dunia ini
Tanpa cahaya Ilahi
Baru kini kusedari
Jalan yang aku lalui
Memusnah pedoman hidup
Melempar hatiku ini ke lembah kehinaan

Dalam kegelapan itu
Terbit cahaya dari-Mu
Memandu hamba-Mu menuju iman
Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran

Kau terangi jalanku menuju syurga-Mu
Dan Kau tunjuki dengan hidayah-Mu
Hanyalah pada-Mu kuhadapkan diri
Mohon keampunan

Wahai Yang Maha Pengasih
Bantulah hamba-Mu ini
Yang kian terumbang-ambing
Di dalam arus duniawi
Kuberdoa kepada-Mu
Memohon limpah rahmat-Mu
Mentari hidupku kan bersinar kembali

Thursday, May 14, 2009

Solusi Kecewa Yang Pedih

Assalamualaikum wbt. (^_T)
Bismillahhirrahmnirrahim~

Adoi,
Puas sudah menangis, merintih,
Kenapa itu harus terjadi?
Dentuman hujanan batuan berupa kerikil kata-kata melebamkan dinding jiwa.
Aku tertanya-tanya,
Apakah ujian yang diturunkan ini adalah untuk
menguatkan jiwa yang rapuh ini?



Tarbiyah itu bersifat memaksa.Nak atau tidak,
Diriku dah terjun ke dalam medan juang ini, bersifat terbuka saja. what's wrong with that huh?!

Aku masih bertatih.
Terkadang terjatuh di lubuk ketidakyakinan.
Bangun kembali mengibas-ngibaskan
debuan jahiliah yang terlekat di celahan jiwa.

Cuba lagi!
Bangun berlari, ditolak ke tepi,
terperosok dalam longkang pandangan sinis orang lain.
Argh! ini menganggu perjalanan aku nih.



Cuba lagi!
Bingkas menolak tangan-tangan sang pengacau,
Tak lama kemudian,
tersembam mukaku ke tanah perjuangan dek dihalang tali ujian di pergelangan kaki.

Cuba lagi!
Aku mengesat darah luka perjuangan di bibiran tinta,
Nah,kali ni,
Ditarik pula aku dari rantaian hati-hati jalan juang
Terus,berderaian manik-manik air mataku menzahirkan kecewa..



Sudahla sudah
Aku sudah give up.Give up dengan semua ini.
Ma'assalamah buat sahabat2.
SELAMAT TINGGAL.. Jaga diri ampa semua molek-molek.

Izinkan aku pergi membawa diri yang lara ni
Aku perlukan masa untuk semua ini.
Biar aku kembali dengan semangat juang baru.
I NEED MORE TIME, WHY DONT YOU ALL GET IT??!
Nak mantapkan diri dulu.
Dont disturb me!
Andai di medan juang yang besar nanti, kelibatku tidak kelihatan,
Doakan moga diri ini sentiasa dibimbing ke jalan redhaNYA.
Jangan disesali pertemuan kita kerna itu semua sangat bermakna buat diri ini.

Tata titi tutu



Wop wop wop, wait semenet!~

~Apakah ini yang IMAN aku mahukan atau NAFSU aku mahukan?~

Percikkan kembali air mata keinsafan di pinggiran mata-mata mengantuk yang ingin tidur dari medan juang.
Tampar kedua-dua belah pipi muka yang mamai diulit mimpi keputus-asaan.

NO NO NO.
SAY NO TO GIVE UP!
Aja-aja Fighting!
My journey of tarbiyah wont last untill the last breath!

Kawan-kawan, sekadar nasihat,

Kalo kita sentiasa give up dengan masalah yang melanda,
Cuba kalih belakang, imbas tangisan manusia lain yang merintih kelaparan tanpa sisa-sisa makanan.
Kaji semula deraian air mata yang terluka dengan bilahan memori kehilangan yang tersayang.
Pikiaq-pikiaq balik, lagi sadis kisah depa nak banding dengan kita nih..

Jangan bila orang jentik lobang hidung kita sikit, kita dah mengadu meraung-raung sakit yang tak seberapa tu.
Enggak perlu dong kita terlompat-lompat memegang hujung jari kaki dek digigit semut merah yang disembur ridsect pun terus kojol tu..

"Isy,nak bagitaw masalah aku pun tak pandai macam mana, ujian korang tak macam ujian aku,
aku sedih ni,sedih giler ni taw tak? korang bagi nasihat ikut sedap korang jer,
korang tak faham masalah aku, takyahlah pandai-pandai bagi nasihat, cakap senang ar,korang tak akan faham jugak"

Waduh2, mind setting jenis begini even sampai malam raya tahun depan pun payah nak setllekan masalah tu.isy3
Begini,
Andai manusia sekeliling gagal meraih keyakinan kawan-kawan untuk settle masalah kawan-kawan,
AYOH!
Back to Al-QURAN n As-SUNNAH~
Kedua-dua elemen penting dalam ISLAM tu yang patut kita dahulukan sebenaqnya~

Dalam Al-Quran contohnya:
Antara azimat penguat semangat yang ALLAH dah bagi free2 kat kita time rasa down,

Selak,Terjemah,Hayati,Amalkan ok~

Surah al-Ankabut ayat 2-3:
"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (QS. 29:2)
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar
dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (QS. 29:3)"

Manusia tidak dibiarkan dengan pengakuan atau dakwaan tanpa bukti. sebaliknya mereka dicabar oleh ALLAH SWT dengan pelbagai kesukaran
sehingga terbuktinya kedudukan mereka sama ada seseorang yang benar pendiriannya atau seorang pembohong.

lagi,
Surah al-Baqarah ayat 214:

"Apakah (munasabah) kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya:"Bilakah datangnya pertolongan Allah". Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (QS. 2:214)"

Ayat tersebut diturunkan oleh ALLAH SWT sebagai jawapan kepada orang yang selalu berfikir, bahawa azab sengsara yang ditimpakan kepada orang-orang berjuang menegakkan agama ALLAH itu, sebagai suatu tanda atau isyarat bahawa Tuhan tidak restu..

-Huraian ayat2 itu penulis ambil dari "Sirah Nabawiyah-Insan Teladan Sepanjang Zaman = hasil karya istimewa Tn Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat"-



Settle dah?

Setakat itu saja buat masa ni, (^_^)
jumpa lagi~
jangan give up OK~