Be Confident & Feel it

Sunday, August 30, 2009

Please come to me... I really need u..


Di manakan ku carimu..

ku redah segenap pelusuk ibadat..
tapi dirimu tetap ku tak jumpa..ke manakah dikau menghilang??

tolongin aku Ya ALLAH..
bantulah aku mencapai kemanisan perasaan itu..
perasaan itu tersangatlah payah untuk dicari..
sangat payah untuk dirasai..sangat halus perasaan itu..
ku redah belantara segala amal islami..
tapi dirinya itu tetap ku tak kecapi..
kehendak diriku bermacam ragam..
ke mana harus ku cari di dalam peta jiwa..
destinasi menuju perasaan itu aku fikir masih samar..
Sesungguhnya ALLAH tidak melihat keserian wajahku tetapi ALLAH menilai keindahan hatiku..
kemana hilangnya indah hati ini?
adakah sedang bersembunyi dek kerna kegelapan sanubariyang kian menyelubungi jiwa..
hijab itu menutup segala kecelaan tetapi apabila hati dihijab,
segala keindahan cinta ALLAH tertutupdari singgah ke perhentian hati..
mahu sajaku ku gambarkan sebagai kerinduan tetapi rindu itu asalnya wujud apabila pernah ketemu..
mungkin bukan rindu yang harus ku simbolikkan..
mahu saja ku katakan sebagai cinta
tetapi cinta itu pasti wujud bila kemanisannya terasa..argh, bukan cinta..
mahu sajaku katakan kehilangan..ya..
sememangnya.. ia jauh menghilangkan diri..
hilangnya perasaan itu,
punah ranah segala amal ibadatku..
hancur lebur segala amal kebaikan selama ni..
YA ALLAH..
gerunnya..
menggeletar seluruh jiwa tatkala mengenangkan..
bila mana aku dihisab di padang mahsyar,
trus aku ditayangkan segala amalanku,
banyak, bermacam-macam.. tetapi MALANGNYA sia-sia..
ZERO!!
oh, rupa-rupanya
perasaan itu dah lama mati dalam jiwa tanpa kusedari..
oh YA ALLAH..
izinkan aku ketemu perasaan itu dalam setiap hembusan penghayatan ini..

Thursday, August 27, 2009

Untukmu Ratu yang terpelihara...


Assalamualaikum wbt.. (^_^)
Ramadhan Kareem wahai kawan-kawan..
Di sini terselit sebuah video untuk tatapan kawan-kawan dan diri penulis sendiri..
video
Ambillah permata yang disembuyikan itu dan bentukkan ia bersama emas akhlak sejati..

Sedaya upaya kawal nafsu dari mengidam duniawi..

Hidup yang bertuhankan nafsu sungguh licik untuk disedari..
Kandunglah jiwa yang merintih menangisi dosa lalu dan sekarang..
Kita tak punya harta melainkan mahkota yang dianugerahkan..
Jaga ia..
Baluti ia dengan hijab pemelihara..
Pelihara ia..
Hindarkan dari malapetaka angkara nafsu sendiri..
Biar nilaian niat untuk berubah hanya diketahui Allah Tuhan Maha Mengetahui segala..
Biar satu inci perubahan dilihat Hanya Dia.. bahkan sekecil2 hati semut pun tidak perasan..
Biar kerlipan mata kita terjatuh pada yang halal, bahkan bukan pada syubhah sekalipun..
Biar keluhan peluh menapak di biraian dahi dek menahan keinginan fana..
Biar deraian butir2 mutiara keinsafan hangat mengalir lembut di pipi yang takutkan hilangnya Redha ALLAH..
Biar jiwa ini mampu untuk tersenyum biarpun pahit untuk ditelan kejian dan cacian manusia yang hairan dengan anjakan paradigma ini..

Cekapkan hati memandu jiwa kotor ke tempat penyucian yang sebenarnya..
Mahirkan hati menepis cobaan lalai dan asyik dengan cinta manusia...
Salam sayang dari hati yang mengharapkan SAYANG ALLAH yakni lebih BERMAKNA DARI SEGALANYA...

Saturday, August 22, 2009

Larangan terma -" No Action Talk Only"


Assalamualaikum wbt..

Apa habaq orang kampung? Amboih..Ceghia aih nampak dapat mangket soq pg tadi? Yang tak dan mangket soq tu, esok jangan lupa soq no..satgi xda la  mengelupuoq lapaq lagi..

(in translation from kedah frasa tu standard malay frasa) = 
Apa khabar orang kampung? Ceria nampaknya dapat bangun sahur pagi tadi? Bagi yang tak sempat bangun sahur tu, esok jangan lupa sahur ye..
nanti takdelar tak tahan lapar.. 

TAPI,

Ingat ye, puasa bukan sekadar tahan lapaq dan dahaga..ada lagi..(~_^)



-Tinta kali ni saya ibaratkan ROTAN yang melibas jiwa saya kena virus

"lalai-flu"..-

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN KAREEM..



Huluran salam mesra berlapikkan Green Carpet menyapa kedatangan VVVVVIM (Very Very Very Very Very Important Month)
Ramai bicara mengenai kedatanganmu..
Banyak kata2 memuji2 kelebihanmu..
Agung sungguh perihalmu sehinggakan ALLAH menyebut akanmu..
Dalam Surah Al- Baqarah, aya 185
"(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur."
Kemuliaanmu terpancar di setiap pelusuk jiwa yang yang tenang.
Selamat datang sekali lagi duhai Ramadhan.. (^_^)

Ya ALLAH..


Mindaku menerawang mencari-cari jawaban....

Hamba kamil hina lagi busuk hati yang bernama aisyah yusoff ini berkali-kali memikirkan perihal Ramadhan kali ini..

Sungguh..
perasaan ini berbaur harapan dan permintaan..
semoga dapat ku didik dan latih tubi jiwa ini untuk lebih mencintaiMU..
Betul...
hati ini menangisi dek tersentuh akan kelembutan maghfirahMU yang telah dijanjikan itu..
Tapi....
Apakah mungkin aku diizinkan untuk KONSISTEN dan tak jemu memuja dan memujiMU??
Apakah kesempatan itu bisa SELALU menegur akan segala kesilapanku yang lalu?
Apakah peluang itu bisa RAJIN merotan tangan jiwaku tatkala aku leka dengan permainan dunia?
Apakah Ramadhan mulia ini SUDI melibaskan penangannya ke wajah hatiku yang sangat huduh berlumuran najis dosa?
Apakah Ramadhan mulia ini sudi menampakkan kerlipan indah PERMATA KEAMPUNAN agar aku tahu bertaubat?

Benar...Betoi tak tipu ni...
Daku tak bohong mengaku..
Daku lalai berulang kali..
Again & again & again & again..
Keep on repeating various mistakes..

diriku selalu lupakanMU..
diriku menghitung2 pemberianMU..
diriku mencela apa yang kurang..
diriku menyesal ketetapan takdir perjalan hidup ini..
diriku tertawa dengan kelaghoan yang ku puja..
diriku menangis merintih pemergian yang pasti..

ISY......Sungguh hang ni tak bersyukur la syah oit!!

ALLAH dah bagi nikmat free of charge, hang kufur nikmat..
ALLAH dah bagi indahnya ujian, hang meraung-raung macam budak kecik..
ALLAH dah bagi kesempatan belajaq, hang ragu-ragu, was-was dengan masa depan..
ALLAH dah bagi sahabat-sahabat sejati, hang abaikan tanggungjawab kat depa..
ALLAH dah bagi hang nikmat Iman n Islam untuk hang sayang dan jaga baik2,
hang dok kalut2 sibuk2 dengan nikmat dunia yang len..
Apa nak jadi nih???!!
Sedarlah banyak2 yang diri hang tu TAK PUNYA SAPA..
malah sehelai rambut yang gugur terlekat celah sikat tadi pun BUKAN SAMA SEKALI KEPUNYAAN HANG..
NEVER & NEVER..
Sudah sudah lah merintih.
Cukup cukup lah mengeluh..

Minta TOLONG sama ALLAH bagi hang kesempatan untuk settle masalah-masalah ni..
Memula skali...
Life-time management.
Azam yang hang kena buat n praktik untuk RAMADHAN kali ini..
Hang kena kuatkan DISIPLIN DIRI..
Mantapkan pengisian MAKANAN RUJI rohani..
Cergaskan lidah membaca KALAMULLAH..
Tampaq muka hati dengan ROTAN KEINSAFAN selalu..
Cubit mata hati supaya TERBUKA LUAS membantu orang yang lebih memerlukan..



Daku mencabar diriku sendiri.
PRAKTIKKAN list di atas 30 hari berturut-turut mulai Hari Pertama Ramadhan ni.
I CHALLENGE U MYSELF!!!

p/s: kawan-kawan.jom kita buat Diari Ramadhan untuk tahun ni nak?..
mungkin bley dijadikan panduan untuk kita tak lupa
peranan kita pada diri sendiri n seterusnya ISLAM ini sendiri..
ok. Salam JUANG!

Sunday, August 9, 2009

Please... please..

Assalamualaikum wbt.
Kawan-kawanku sayang,
Apa khabar iman anda pada saat ini?
Semoga kita tetap kekal berada dalam limpahan nikmat iman dan islam yang pada hakikatnya kita tak sedar ia ada pada nama sahaja..
Semoga nikmat itu memancar berseri dari lubuk sanubari kita ye kawan-kawan. (~_^) HARGAI IMAN YANG ADA.

Kiriman salam dari hati yang baru tadi terdetik meminta ampun dan memohon keampunan dari Tuhan yang Maha Mengampuni..
Diimbas kembali memori indah perjuangan semalam meruntun jiwaku..
Kehilangan peluang berjuang direct bersama-sama sahabat-sahabat seperjuangan
cukup menyiat-nyiat hati ini.
Ketiadaan peluang yang selama ini aku harapkan tidak terjadi akhirnya berlaku begitu sahaja dengan takdirNYA Yang Maha Mengetahui..
Terpinga-pinga aku mencari sebab dan musababnya..
Sesalan yang tiada gunanya.. weh,adelar hikmah di sebalik semua ni syah uit..
Wahai diri...
Sedarlah jiwa,
Senyumlah kembali bibir kedukaan..
dengan berkat maghfirah dan rahmat ALLAH.
Peluang itu cuma hilang sekejap sahaja
peluang lain pula menjengah ke jendela kehidupan..
Betapa indahnya aturan Yang Maha Berkuasa,
Entah bagaimana hang diterima
Tanpa disangka-sangka termasuk dalam senarai yang berpeluang mentadabbur kalamullah.
SUBHANALLAH..
Hati yang sangat busuk,
Jasad yang sangat hina ni,
Minda yang sangat jijik ini,
Masih lagi diterima ke dalam golongan muttaqin?
Apakah sejarah hitamku telah kembali putih begitu sahaja?
Adakah dosa sesaat yang lepas sudah diampunkan?
Adakah doa semalam sedang dikabulkan?
Sebentar syah.. sat tunggu sat..
Hang jgn sekali-kali berani menjejakkan kaki
ke zon selesa dan lega!!!



Peluang intan berlian ini bisa ditarik bila-bila masa sahaja.
Dah tau diri tu tak banyak ilmu, masih sanggup lagi hang menggatai isi masa2 dengan perkara yang melalaikan?? facebooking?? ym??? gaming??
Sungguh hang dasar hamba yang tak sedar diri status hamba..
Masa hang lebih bermakna andai hang curahkan kesungguhan
dalam perkara-perkara yang sepatutnya.
Do you notice that, sebenarnya ada lagi syah..
Ada lagi dosa yang hang tak perasan...
Selain hang selalu lalai dalam bermujahadah,
Masih ada lagi dosa yang hang buat-buat tak nampak,
Sengaja pejam sebelah mata hati,
Mengada-ngada menolak kenyataan yang sepatutnya,
Hang ada buat zina hati kan?
Hang ada membenarkan agen2 syubhah seludup masuk teritori jiwa hang kan?
Hang sengaja buat-buat tak salah sedangkan benda tu jelas ketara SALAH!!
Kan?! kan?! kan?!
Ha... Ya.. aku ada buat benda tu..
Aku lalai dalam berukhuwah..
Aku lalai dalam menjaga batas-batas sebagai muslimah yang mukminah..
Aku alpa mengejar yang sementara..
Aku leka mengisahkan masa depan yang tak sudah..
Aku lupa masa yang berlalu tadi telah musnah..
Aku tak cakna dengan hukuman dan balasan yang bakal aku baca
dalam kitab amalanku di Mahsyar ..
Aku tak takut dengan tayangan semula dosa-dosa di dunia ketika aku disoal di mahkamah ALLAH nanti..



Ya ALLAH...
HidayahMu sangat bernilai.
Tak terhitung dengan segala kemewahan dan keasyikan duniawi yang lain..
Izinkanlah aku Duhai YA ALLAH..
Izinkanlah aku menjengah kembali pintu taubat nasuha yang aku rindukan itu..


Please let me love you whole heartedly..
Please please please...