Be Confident & Feel it

Tuesday, August 24, 2010

aku celaru


Assalamualaikum wbt..ramadhan kareem semua =)
kipas ligat berpusing.Level 5.
namun, masih tak mampu menidurkan diri.jam sudah 12.13 pagi buta.
bila la diri ni nak membuta.mata dah kuyu tapi sistem dalaman tubuh mencegahku tidur.
mindaku kosong dengan tuntutan hafazan. sokmo tertinggal. tebal mukaku bila berhadapan dengan ustaz. terasa kenapa bengap sangat diriku ini..hais...payah juga untuk memelihara roh al-Quran di jiwa.YA ALLAH, permudahkanlah...permudahkanlah...
jiwaku kini kabur dengan harapan, angan-angan, kerisauan...
aku celaru dengan perasaan. "jangan terburu-buru, jangan tertangguh-tangguh"..
pilihanku tersepit antara Islam yang memang telah janjikan syurga versus sesuatu yang belum tentu lagi membawaku ke syurga. YA ALLAH, tunjukkanlah....kebaikan dunia dan akhirat...
saat ini, mindaku serabut dengan timbunan tugasan..
exam is just around the side corner..
bila aku serabut, ada saja halangan untuk menelaah..
entah kenapa, nota ungs masih suci murni, tak terpalit langsung dengan contengan ulangkaji.
tapi aku sedar,
diriku ini ada satu yang pengakuan yang perlu ku terbitkan,
sangat payah untuk memasakkan jiwa pada sesuatu. ada saja yang mampu mempengaruhiku. jika aku disuruh makan rumput pun, aku terus mengikut kerna apa yang terlintas di fikiran ketika itu adalah, "OH,mungkin itu terbaik buatku"..
YA ALLAH..kawallah hatiku ini...

lagi....
kepala juga asyik berligat memutar memori. di atas meja terselit warkah paling bermakna dari sahabat seAkidah. simply written in test pad, yet it brings me everything i mostly needed =,)
sahabat ini,
seakan-akan mampu membaca gundah gulana hati. dia pandai memberi respon yang aku mahukan. sahabat ini seorang yang mampu mentafsir reaksi mukaku, ekspresi perlakuanku. sungguh, ALLAH MAHA KAYA, menemukanku dengannya...dulu kami ibarat orang asing.cukuplah dengan sebuah pertemuan selama satu tahun yang bermakna bijak mengeratkanku lagi dengannya.
ALLAH MAHA PENGASIH,kerna mencampakkan rasa sayu bila dirinya sakit.
aku tak mampu bantu apa-apa, sekadar mengangguk, mengiakan apa yang diharunginya.
aku hanya mampu melihatnya dari jauh, sayu untuk aku melihat dirinya bergenang airmata.entah kenapa aku menangis mendayu-dayu bila aku pertama kali berjumpanya di tahun kedua.aku cemburu kerana dia tidak bersapa denganku.aku sayangkan dia
YA ALLAH..tersedu aku menatap badan yang sudah kering, semakin kurus melidi.
UJIAN ALLAH sangat hebat untuknya tapi ketahuilah, LAGI MAHA HEBAT ALLAH DARI UJIAN ciptaanNYA itu.
mindamu dulu tajam bak pisau, mampu menangkis kecelaruan akademik.
sekarang, aku khuatir dengan keadaan mindamu yang bertungkus lumus meresap memori.
YA ALLAH, kurniakanlah dirinya kesihatan dahulu, kecerdasan dahulu, senyuman tawa dahulu...
jika dirinya terlintas membaca warkahku ini,
usah ditangisi kerana terharu,
cukuplah apa yang telah dia tunjukkan tauladan buatku.
dari jauh, ku mengaguminya..

No comments:

Post a Comment