Be Confident & Feel it

Sunday, February 21, 2010

Hadirlah cinta~

~falsafah cintaku..lontaran jiwa ini~

semakin hari ke hari,
hati kecil mencari-cari,
erti ketenangan hakiki,
ku lontar pandangan ke arah langit tinggi,
ku tadah telinga ke arah belantara sunyi,
ku hidu bauan udara malam sepi,
ku sentuh air mengalir rapi,
ku rasai kesejukan wuduk di pipi..

semua lima deriaku berfungsi pada masa yang sama,
aneh, masih ada lagi deria yang aku hadapi..
apakah cinta? apakah jua CINTA?
ku ungkapkan indah rasa pada sususan kata berikut..
ku dengar alunan asyik memuji kalam Illahi,
inilah CINTA....
ku berteleku di birai sejadah menangisi dosa tadi,
inilah CINTA...
ku intai mutiara hikmah ibunda,
inilah CINTA...
ku cari ketenangan janji ALLAH dalam al-hikam,
inilah CINTA...

<---------------------------------------->





ku teringat memori itu..
aku tatap wajah bahagia mereka,
indah...tiada yang indah melainkan indah semata-mata.

kebahagiaan jelas terpancar bila sah disatu,
bukan dengan ikatan suka-suka "i love u",
tetapi,dengan lafaz "aku terima nikahnya" itu..

aku samakan ia dengan sebuah masjid hati,
luarannya biarlah biasa dan tiada emas menghiasi,
dalamnya menyimpan ketenangan hati yang sejati,
jauh dari hiruk pikuk godaan duniawi,
bebas dari fitnah yang meracuni,
aku mahu memeriahkan dengan kesuburan mencari CINTA ILLAHI,
aku pingin menambahkan ahli yang mahu dekat pada Rabbul Izzati,
aku impikan suasana harmoni yang cantik dalam hati,
ceria membuahkan pucuk-pucuk perjuangan ISLAMI,
aku pinta hadirnya bukan untuk aku sendiri,
kerna ku tahu, aku tak punya apa biarpun udara yang ku hirup kini,
kerana aku mahu hidup yang tiada rugi,
aku hanya ingin mahligai cinta di sini menyambung di syurga menanti.

aku tak percaya wang mampu bahagiakan semua,
kerna wang punca hati keras merana.
aku tak peduli wajah main peranan utama,
kerna wajah itu mampu sembunyikan maksud hati sebenarnya.
aku tak rela pangkat dijadikan penanda,
kerna pangkat mendekatkan lagi dengan dunia fana.

Ya ALLAH,

ku pinta seandainya aku bakalan hidup berteman,
Dikau jadikalah aku mampu membahagiakannya.
Dikau jadikanlah aku bukan bebanan kepadanya,
Dikau jadikanlah aku teman yang tidak sia-sia.
Ya ALLAH,
aku tak layak memberi syarat atas apa-apa yang telah Dikau janjikan.
kerna apa yang ku mahukan bukanlah apa yang ku perlukan.
aku tak layak mengarah apa kriteria yang aku pertaruhkan,
kerna ku yakin Dikau Maha Mengetahui hatta sepantas lintasan hati ini.


Kitab CINTA AGUNG memimpinku dengan untaian perisai ini:


surah al-Furqaan ; 25

"74. Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa."

1 comment: