Be Confident & Feel it

Monday, May 11, 2009

Ala mak, malu ar..





Hari-hari adalah HARI IBU.
sebab apa?
sebab hari-hari kita wajib jaga hati ibu kita.
Ibu kita tak ada hari-hari tertentu untuk dia sayangkan kita bukan? (~_T)

Jauh di sudut hati, hadiah apa yang patut aku bagi nih. (~_~")
Tak layak sungguh aku ni nak banding-bandingkan pemberian dhoif dari seorang anak berbanding pengorbanan kasih seorang ibu.Dah terlalu banyak anugerah yang ALLAH dah
sandarkan pada jiwa seorang emak untuk dihadiahkan tanpa syarat khusus buat anak-anaknya.
Mak, jiwa mak cukup besar dalam mengharungi detik-detik cemas.
Apa tips untuk menjadikan hati ni tabah macam mak?
Mak, kenapa mak sayangkan kami adik-beradik sangat walaupun kami sanggup membutakan mata hati dengan mengabaikan mak?
Benar apa dikata, seorang ibu bisa menjaga 10 orang anaknya, tapi seorang anak sekalipun tersangat liat untuk menjaga ibunya yang keseorangan.

Mak, ampunkan kesalahan dan kederhakaan kami adik-beradik.

Minta halalkan segala urat-urat emak yang putus tatkala emak mengerang kesakitan melahirkan kami.

Minta halalkan setiap titis air mata yang mengalir tatkala anak-anakmu ini menyakiti segumpal darah bernama hati mak. (~,_~,)

Wahai kawan-kawan, penulis menyeru diri ni dan kawan-kawan semua, andai ibu kawan-kawan berada di sisi sekarang,di rumah, di depan mata kawan-kawan sekarang, pergi cari dia, peluk dia, kalo segan nak buat macam tuh, katakan bahawa anda tersangat sayangkan dia.
Sungguh, walau dia tak minta dilayan sebegitu,namun, believe me dear, jaauh jaauh jaauh di sudut hati, dia akan rasa sangat terharu.





Pada yang sudah rasa hilang kasih ibu di dunia, anda jangan mudah tersilap membuat perhitungan,anda tidak terlewat. Hamparkan seluruh pengharapan pada ALLAH untuk memelihara ibu anda di sana dengan sepenuh hati. Jangan sama sekali berputus asa. Doa, doa dan doa~
Pada yang berada di kejauhan, ambik segera telefon, panggillah ibu anda. Just say that"umi,emak,bunda,ma, i love you.ceq sayangkan mak" Kenapa malu untuk katakan bahawa anda sayangkan ibu anda?? Dia bukannya siapa-siapa. Dia adalah IBU anda..

APA YANG PENTING? Kerjasama! Yerp, jalinkan kerjasama hati kawan-kawan dengan perkataan dan perbuatan yang menyenangkan hati ibu kita~

Mari kawan-kawan, kita hayati bait-bait melodi sayu ini sejenak.penulis yakin, kawan-kawan semua sudah biasa mendengar lagu ini sejak kecil lagi bukan?

"Syurga Di Telapak Kaki Ibu"

Duhai apakah gerangan budi balasan
Bagi insan melahirkan, membesarkan
Bercucuran airmata bila mengenangkan
Betapakah besar budi ibunda berikan
Siang malam menderita
Hingga entah bila
Sungguh besar pengorbanan
Ibunda berikan
Tiada bahagia jika tiada
Doa puja restu

Syurga itu telapak kaki ibu

~yusuf islam-my mother~

Who should I give my love to?
My respect and my honor to
Who should I pay good mind to?
After Allah And Rasulullah
Comes your mother
Who next?
Your mother
Who next?
Your mother
And then your father
Cause who used to hold you
And clean you and clothes you
Who used to feed you?
And always be with you
When you were sick
Stay up all night
Holding you tight
That's right no other
Your mother (My mother)
Who should I take good care of?
Giving all my love
Who should I think most of?
After Allah And Rasulullah
Comes your mother
Who next?
Your mother
Who next?
Your mother
And then your father
Cause who used to hear you
Before you could talk
Who used to hold you?
Before you could walk
And when you fell who picked you up
Clean your cut
No one but your mother
My mother
Who should I stay right close to?
Listen most to
Never say no to
After Allah And Rasulullah
Comes your mother
Who next?
Your mother
Who next?
Your mother
And then your father
Cause who used to hug you
And buy you new clothes comb your hair
And blow your nose
And when you cry
Who wiped your tears?
Knows your fears
Who really cares?
My mother
Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother.

~OMMA, SARANG HEYO~

Friday, May 8, 2009

Bangun! Bangun!

Assalamualaikum wbt. Anyoseyo? (apa habaq?) (^_^)

Ok ok,let just straight to ampang point..

Kawan-kawan. My fellow friends..

What do you know about "Swine Flu" atau nama manjanya "Selsema BAB 1"?

Mesti dalam fikiran kawan2, definisinya, berapa yang dah dijangkiti, negara mana, malaysia dah ada ke belum, berapa yang dah mati...

Juz like that arent you? Pardon me to say that. (T_T)

Yelar, kalo dah nama selesema tuuut (BAB 1).. makanya, punca itu datang dari tuuut juga.

Kalo dulu selesema burung, burung la yg patut dipersalahkan di mahkamah juvana.

Normal ar..Hidup dah akhir zaman, penyakit2 yang dok jadi ni pun dah jadi isu biasa.

TAPI TAPI TAPI..

Bangun tak kawan-kawan dari lena panjang?

Itu sekadar omongan media barat.. sekadar coretan kiasan media kafir..

Have u ever think about something known as "Biological war"? "Biological weapons"?? (CARI SENDIRI ok)

Actualy there is something yang berkait rapat dengan asal usul dan agenda sulit mereka di sebalik tersebarnya wabak-wabak berjangkit yang melanda dunia sekarang. cth mcm- virus antrax, selsema burung and swine flu recently!

Penulis yakin,

Semua mungkin dah terbiasa dengan "ghuzwatul fikr" atau "perang saraf" bukan? Alarh.. Senang je..Perang saraf tu kan contoh macam hiburan yang merajai jiwa remaja Islam skrg..hedonisme..Contoh macam ni, macam tu, dan macam-macam ada..

Come on friends..

Again Again n Again.. This is how it will rotates in each time we encounter any recent issues.

Don't be such an obedient person towards any issue!

Kita hanya tahu menyelak dada akhbar,Sekadar meneliti isu-isu semasa (itupun dah cukup banyak dah bagi kita..bukan?)

Tapi kita terlepas pandang untuk mengkaji apakah yang sebenarnya bersembunyi dengan licik di sebalik semua isu.

Perasan tak, kita kalo nak merujuk kehebatan penyiasatan, mesti akan dikaitkan dengan CIA, interpol and what so ever.. puak-puak depa ja yang hebat dalam segenap aspek..

Perasan tak, tokoh tauladan Islam kita tolak tepi?

Di mana perginya keyakinan kita pada kelebihan umat Muhammad s.a.w. Umat yang terbaik di akhir zaman?

Dalam penulisan yang serba dhoif ni,

Penulis tak berupaya lagi dengan sendiri nak catat semua bukti2 sohih untuk menyabitkan kedua-dua mentor pemusnah sebenar keamanan dunia tu secara detail sebab masih lagi cetek ilmu di jiwa, masih banyak lagi kemahiran yang perlu diteroka.Penulis sekadar nak bangkitkan isu..

At least,penulis nak buka mata kawan-kawan semua..

Celikkan kornea, Rungkaikan balik keserabutan saraf neuron...

Jangan terpedaya dengan tuduhan-tuduhan melulu pihak durjana itu terhadap umat ISLAM.

Ianya adalah perangkap mereka terhadap kita. Umat Islam terus-terusan akan dikambing hitamkan dalam segenap krisis dunia..

Pejuang-pejuang agama dianggap terrorist sedangkan dalang dan mastermind adalah mereka!! - buktinya, kawan-kwan kena kaji sendiri. rajin lah sikit siasat isu nih, ok (T_=)

Sedarlah wahai kawan-kawan.. lihat pada isu dunia, kita semakin dalam bahaya!

Amerika, Israel dan yang sama waktu dengannya sedang meletakkan bom jangka hayat pada dunia ISLAM.

AYOH, kita kembalikan kegemilangan ISLAM !

Jangan fikir mustahil untuk ISLAM menang sebab ALLAH dah jamin siap2 dalam Al-Quran kemenangan PASTI PASTI PASTI milik kita semua.

Cumanya kawan-kawan nak atau tak nak sahaja!

Teruskan konsisten dalam ISLAM. Aktifkan SOLAT kawan-kawan.

Majukan KEYAKINAN kepada ALLAH..

Kawan- kawan kena buktikan umat ISLAM bukan umat yang tahu

Angguk-angguk geleng-geleng , tunduk-tunduk ikut tunjuk iye iye saye saye kiri kanan ikut saja!!

Mari kita belajar sungguh-sungguh untuk jadi pencetus perubahan agenda dunia pula!

BOLEH Kawan-kawan?

My warmest Fighting greeting to all~

AJA-AJA FIGHTING!

p/s: Nak tahu lebih lanjut lagi bukti-bukti sohih tentang rencana malapetaka Amerika dan Israeli?

You are most welcome to visit this great blog. I'm very sure u will gonna feel something which is burning inside your. That's the ultimate spirit we want to inculculate within the soul of excellent muslim and muslimah!

http://ibnuyaacob.com/

Wednesday, May 6, 2009

~LATIH TUBI Kehidupan~

Assalamualaikum.
Wadus2. Lama juga x update.
Khuatir plak andai diri menulis blog hanya sekadar untuk berbual-bual kosong dengan kawan2 semua.
Maaf bangat sih,kalau kawan2 rasa blog hingusan ini kurang pengisian, harap dapat ditegur (T_T)
Adoi,sejak2 kebelakangan ni, jiwa terasa kosong tanpa tarbiyah dariNYA.
Mungkin tarbiyah ini sedang bersiaran langsung tapi jiwa yang dah penuh dengan cinta dunia, cinta kesenangan dunia amat payah nak rasa kehadiran makhluk bernama "TARBIYAH" neh.
Hurm..kawan2,
mari saya imbas satu kisah tarbiyah direct dari ALLAH untuk sebuah keluarga berikut.
panjang juga kisah ni (T_T)
sebuah kisah menyayat hati.sekadar perkongsian.

Seorang ayah terbatuk2 menahan sesak di dada. bagaimana teruk semputnya, hanya ALLAH yang Maha TAHU. Hairan di hati, "aneh, selama aku batuk, tak pernah seteruk ini tersilap makan rasanya. merokok pun tak pernah".
Dengan takdir ALLAH, kebetulan pada suatu hari,anaknya yang bakal melanjutkan pelajaran di sebuah ipta tanah air harus melalui medical check-up di sebuah pusat pakar di utara semenanjung. Peluang itu diambil sama si ayah untuk buat medical check-up di hospital yang juga merupakan tempat pantang larang dalam hidupnya.
Terkejut di hati "Subhanallah, x-ray dari doktor menunjukkan paru-paru sebelah kiri aku hampir tidak nampak."
Doktor juga agak terkejut bagaimana air dalam paru-paru boleh wujud sebegitu rupa. Lalu diminta ayah itu tinggal dalam wad untuk pemeriksaan lanjut air tersebut. Dada tua itu perlu ditebuk untuk mengeluarkan air yang bertakung. Gerun di hati mengenangkan dada tua ini bakal ditebuk tiub halus.Mengikut perkiraan, inilah pertama kali ayah itu dimasukkan ke dalam wad dan perlu dioperasi. Debaran kian memuncak.
Bermulalah episod sedih di mana berita yang menggemparkan dikhabarkan.
Seorang isteri yang setia mengangkat telefon dari seorang suami yang disayangi.
"Normah, doktor suspect air tu ada sel kanser". Jantung si isteri seakan-akan terkeluar dari kedudukan asal.Mulut ditekup dengan tangan kiri menahan kejutan dahsyat itu.
Si anak paling kecil sangat hairan melihat tingkah laku ibunya,tambahan pula ibu itu memintanya keluar segera dari bilik lalu mengunci pintu bilik itu. Si anak terasa sangat lain macam, lalu diberanikan dirinya memanjat tingkap masuk ke bilik ibunya tanpa memikirkan bahana jatuh. Dia terus berlari mendapatkan ibunya."kenapa dengan abah,mak?".
Si ibu terkejut melihat anaknya muncul dari celahan almari bilik. Terpaksa juga dia menerangkan kondisi itu. "doktor suspect abah ada sel kanser dalam air kat paru-paru tuh."
Si anak seakan-akan dirasuk makhluk halus,terus berlari laju masuk ke bilik. Ditangisi berita itu sepuas-puasnya. Muka disembam ke bantal. "huuwuu huuwuu". Tangisan kuat itu mengejutkan si nenek yang berada di bawah. Si ibu mengekori anaknya lalu kedua-duanya menangis bersama-sama. Si nenek tua itu pula mengagahkan tulang tuanya menaiki tangga ke tingkat dua lalu mendapatkan dua keturunannya itu."kenapa normah?".
"mak, doktor syaki usop ada kanser kat paru-paru dia"
"astaghfirullah..." si nenek terduduk di penjuru katil.

Terus,episod perubatan secara moden dan islam berselang-seli dimulakan.
Tubuh lemah si ayah yang sudah disyaki kanser stage 4 bertubi-tubi dimasukkan pelbagai ubat-ubatan. Berubat kampung, dituduh terkena santau. Berubat moden, dicop kanser paru-paru. Mana satu yang betul, hanya ALLAH yang Maha Tahu.
Entah berapa kali dada si ayah itu ditebuk bagi mengeluarkan air darah kanser itu yang kerapkali menenggelamkan sebelah paru-parunya.
Entah berapa macam komplikasi penyakit lain bertandang di tubuh ayah tua itu.
Sampaikan penyakit hernia, bengkak hati, sengkak perut, buasir dan lain- lain lagi.
Sampai satu tahap, si ayah terpaksa dimasukkan ke dalam hospital milik penuh pendakyah kristian "mount miriam hospital" di p.pinang yang dikhabarkan mempunyai teknologi perubatan yang canggih untuk rawatan kanser, chemotheraphy yang berkesan, kononya. Gambarkan andai pegangan iman tidak kuat,mungkin sudah lama termakan dakyah kristian di situ. Naudzubillah himin zalik. Bahayanya di mana akan ada satu detik, seorang biarawati akan datang memberi dakyah mengajak mengikut agama kristian tatkala pesakit menghadapi detik-detik kematian. Berjaga-jagalah wahai kawan2. Licik sungguh mereka berjuang mempermainkan iman di dada umat ISLAM.
Malah, hati si ayah juga pernah remuk redam mendengarkan tanggapan seorang doktor pakar bahawa kansernya itu sudah di tahap yang menunggu ajal menjemput.
Bahkan si doktor tak bermoral itu mengatakan jangka hayat hidup ayah tua itu hanya sekadar 2 tahun lagi. Apa bagus sangatkah dia menidakkan kekuasaan ALLAH yang memiliki segala nyawa? Nafsu serakah itu bangga menetapkan bom jangka hayat pada makhluk yang juga sama taraf makhluk dengannya? That was somenthing which totally WRONG!!
Semenjak itu, hidup keluarga itu dirundung pelbagai lagi tarbiyah dari ALLAH..
Kawan-kawan mahu tahu ending story neh?
Hopefully, they become happily ever after and that father recover right?
Tuuuttt.. wrong guess.. (T_T)

"KUN FAYA KUN "..
Di Loh Mahfuz, sedia tercatat,
si ayah akhirnya menemui Tuhan Pemilik Segala Denyutan Nadi pada tanggal
23 februari 2008.
Bukan karena kanser paru-paru, bukan kanser perut..
tapi TAKDIR ALLAH yang mematikan si ayah tua pada detik itu,pada kondisi itu.Kanser bukan peragut nyawa yang mutlak.
Nah, orang yang tiada sakit apa2 pun bisa ditarik nyawanya apabila TAKDIR ALLAH menguasai.
Bayangkan penderitaan si ibu tadi.. Tarikh hari lahirnya kebetulan pada keesokan harinya,
24 februari.. Disambut kedatangan hari itu dengan kehadiran sanak saudara yang datang melihat jenazah si suami tercinta buat kali terakhir.
Dikisahkan, perjalanan tarbiyah kedua berlangsung,sejurus selepasa jenazah si ayah dibawa keluar dari rumah, si nenek tua tiba-tiba terjelepuk longlai di sofa, mengadu lemah-lemah badan. Temperature badan tua itu melambung sebanyak 2 darjah celcius.Dia mula meracau-racau. Dibawanya ke ustaz, dikatanya sampuk. Seharian begitu, pakcik yang sulung tekad membawa nenek tua itu ke hospital kerna sudah koma dan disyaki terkena strok.Selang beberapa hari, tepat tanggal 26 februari 2008, si nenek tua itu pula pergi. Meninggalkan si ibu tadi keseorangan tanpa lagi kasih seorang suami dan cinta seorang ibu.Saat allahyarham si nenek itu ditutup mukanya dengan kafan, si ibu merintih menangis.. "mak, saya nak dok dengan siapa lepas nii? , usop baru ja takda."
Tangisan hiba itu meruntun jiwa sanak saudara yang lain.Si nenek tua itu mungkin merindui untuk bertemu suaminya yang telah 7 tahun tiada dan menyusuli pemergian menantu lelakinya yang tersayang.
Detik kisah tarbiyah ketiga bermula tatkala menantu pertama perempuan keluarga itu pula diuji. Pemeriksaan doktor mendapati terdapat tumor di kawasan belakang lidahnya. Episod perubatan moden dan islami dimulakan lagi sebagai usaha tawakal kepada ALLAH.
Dipotongnya lidah sehingga tinggal sebelah bahagian sahaja. Proses makan dan minum perlu melalui tiub yang dipasang menerusi hidung.Apakan daya, kemudian,tumor itu berubah menjadi kanser lidah. Diterima berita itu dengan hati yang perit namun usaha tetap kena usaha.
Takdir ALLAH penentu segalanya.. menantu perempuan itu selamat bertemu menghadap Tuhan Pemilik segala Jiwa pada tanggal 4 september 2008.
Subhanallah..
Begitulah takdir ALLAH, 3 kematian setahun menimpa keluarga itu.
Lumpuh tanpa seri seorang ketua keluarga, Pincang tanpa kerenah nenek tua,Sunyi tanpa kehadiran menantu pertama..

Kisah hidup keluarga itu masih lagi bersiaran langsung..
Semoga keluarga itu tetap tabah menempuh segala dugaan dan tarbiyah dari ALLAH.
Semoga ibu tabah itu terus tabah, kuat, cekal, teguh iman dalam menempuh tarbiyah yang sedang dan akan berlangsung..
Semoga si anak itu juga tahu menghargai ibunya yang terpaksa melahirkan senyuman di wajah sedangkan hati tua itu terluka dihiris-hiris kilauan pedang kenangan manis dahulu..
SYAH SAYANGKAN MAK...MAK KENA KUAT..KAMI AKAN KUAT DENGAN KEKUATAN MAK..YA ALLAH.. TENANGKANLAH JIWA EMAKKU DENGAN JAMINAN HIKMAH DI SEBALIK UJIANMU INI..amin..

Wednesday, April 29, 2009

Enough is enough!

Pergi! Pergi! nyahkan perasaan ini.
Aku sudah melampaui batas nurani.

Sabaq syah sabaq..
bawa2 bertenang.
adus,
Semakin ditepis semakin ia datang.
What can i do??!! please, i cant bear with this kind of feeling.

go away??! syuh syuh
aku tak mahu jadi rama-rama yang bangga tanpa malu untuk mempamerkan keindahan sayapnya
percuma saja untuk kumbang yang bukan tercipta untukmu!
renungi apa komplikasi negatif itu!

hey rama-rama, kau dulu hanya seekor beluncas yang zahir nak bergerak pun perlu mengensot-engsot.
Makan pun perlu menagih simpati dedaunan hijau yang kau tumpangi.
Kau diulit mimpi indah dalam lindungan kepompong yang ALLAH bagi free2 untuk kau tidoq!
Andai angin tak simpati sama kau, dah lama dia terbangkan kepompong tu, dah jadi arwah rama-rama dah kau.
Tak sedar diri lagi ka? habaq mai kat sini.
Andai ALLAH ingin tarik keindahan warna corak sayapmu itu, kau bakal terima kesan yang sangat berbekas.
Nah, tiada nilai lagi buat kau wahai rama-rama.
Eh, apa pasal marahkan rama-rama ni? (T_T)

Salah diri sendiri kau letakkan pada bahu orang lain.dasar lepas tangan betul!
Aisyah, musnahkan mekanisme pengharapan pada cinta manusia yang zahirnya hina andai tiada pergantungan pada pemilik segala CINTA.
Kitaran perasaan itu pasti menjengah di tingkap jiwamu bila-bila masa sahaja andai kau serahkan kunci itu pada nafsu durjana!

Aneh, kau masih berani menetak urat lehermu dengan bilahan pedang masa.
Hairan, kau masih berani mencabut nikmat aliran masa dari nadi hidupmu!
such a waste of time!



Sedarlah diri wahai diri sendiri.
Aku hamba hina, darjatku di sisi Tuhan mungkin lebih rendah dari kucing yang berkeliaran di sekitar kolejku ini.
Aku masih asyik palitkan najis nafsu di sekelumit hati yang sudah tiada kudrat untuk bersinar.
Hatiku sudah boleh dikategorikan sebagai hati yang menghidapi barah kronik cintakan dunia
Sudah tak mampu menanggung bebanan dosa ni.




Sudah sudah. ini sudah melampaui batas.
Putuskan angan-angan hinamu itu.
Pasakkan kecintaan yang mendalam hanya untukNYA.
Payah sangat ke sehingga kau masih ingin beralasan itu ini.
Enough is enough. no more excuses. start making progress!

Roger and out..



~jumpa lagi andai masa masih sudi menemuiku~

Sunday, April 26, 2009

PengumumaN

Assalamualaikum,
Kepada suma orang kampung!!
saya nak buat PengumumaN jejak kasih neh.
mai rapat2 kita dengaq sat.
Kalo jumpa apa yang saya carikan ini, tolong bgtaw macam mana saya nak jumpa "dia" k.
Makhluk ni nama dia :HATI:
(~_T)



di sini saya perlukan kembali HATI yang hanya mahukan sinar redha ALLAH.
di sini juga saya nak balik HATI yang pernah bertaubat.
di sini juga saya nak ketemu lagi sama HATI yang pernah dulu berkobar2 mengaku diri sebagai pejuang agamaNYA.
di sini juga saya nak jumpa balik HATI yang tanpa segan silu meminta2 cinta ALLAH.
kat sini juga saya kangen ketemu HATI yang ikhlas hidup hanya kerna DIA.
kat sini juga saya nak ambil semula HATI yang pernah bikin mata ini menangis di malam tahajud.

adus... mana perginya HATI itu..
Kawan2 dah jumpe blom?
tolong gtaw saya k.

aduhai HATI ini.. kenapa engkau terlalu tandus kering kontang tanpa simbahan nur ALLAH??
whai diri sendiri,
pergi cari balik HATI itu!!
kalo tak, HATI yg sekarang ni akan mati tanpa redhaNYA.
cepat2 pantas!



Penawar bagi hati~

Ya Allah, please give me this 30 seconds to remember YOU only..

ISTIGHFAR..
Astaghfirullah hal azim, allazi la ila hailla, huwal hayyum qayyum, wa a tubu ilaik...
jap je ambik masa nak sebut istighfar.. jgn sebut saje.. cuba ungkapkan kalimah rindu taubat itu direct link untuk capai redha ALLLAH.. apa macam? rasa lain bukan?

Lagi,
TASBIH..
3 round, lupakan urusan duniawi sepuluh saat,
Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahailallah, Allahuakhbar.. (much better)

Lagi,
SELAWAT...
buat Kekasih hati dalam sepuluh saat..
Allahumma solli wassalim ala, sayidina muhammad wa alihi wa sohbihi wa barik ala muhammad. (ceria jiwaku ini)

dah.. legga hati sikit..
baru happy nak terus bekerja untuk ISLAM..
(~_^)
~Jumpa lagi~

Saturday, April 25, 2009

~My Dear~




i dont understand,
why people always choose to become
so popular among opposite gender?
i did have friends like that,
i'm also influenced to become such that,
oh, i will stop doing that!

i dont get it why we want to be loved by someone??!
yet, we've known our future mate,
is not in our scope of power,
maybe we've like that to fill time,
our leisure time in life,
our temporarily time given,
our precious time to catch up,
i guess.

i cant make it look sense in mind,
seeing those holding hands in public,
showing of their love together,
why must they feel pleasure,
when people do curse them deeply in heart?
perhaps lust beautify their fake love,
making them no more dignity to protect of ~



i'm not able to make things right,
when i'm seeing my old friends still happy,
they are happy deeply in love to someone,
someone who wont stop to get something,
something that not belong to them anyway.

i'm bored to give up,
holding my friends heart towards the true path,
i wont let them fly away without the rope of ISLAM,
i want them to be with me,
i want them to stay with me,
i want them to know the TRUE LOVE.



oh my dearest friends,
Dont you feel blush on your cheeks,
Dont you just feel guilty in your hearts,
if you know, ALLAH is watching of you,
not just watch during prime time,
but, always always n always witout break time.



oh my dearest friends,
i wonder where have you girls have been,
i hope you girls wont get lost with the fake love of guys!,
trust me, they dont love you,
as your true friends did,
as great as your parents did!

i did lost my father,
i did lost his love in this world,
i tense for not making my father happy of me,
i wont let you to lost him instead of that boy!
i didnt want you to get pampered by wrong man,
poor of me by letting you girls such that.

oh dear, oh dear, oh dear,
why do you girls just dont get it...
im sad, im feeling bad,
just seeing you girls socializing,
socializing without any limit,
that is not what we call freedom,
that is the cage stopping you to search the TRUE ONE...



trust me, trust me,
if you asked your heart,
which love that you will choose?
i'm sure you'll say, ALLAH's love,
even without uttering by mouth,
even not expressing in your daily act,
but, when he dumped you,
when he leaves you,
im really sure you'll back to to the LOVE..

ALLAH'S LOVE wont let you down..
ALLAH's LOVE wont make you stressed out,
ALLAH's LOVE wont make you cry in hatred..

Thursday, April 16, 2009

To All~ All~ My Friends...(~_^)

Assalamualaikum..
jawab jgn tak jawab.. salam itu kan doa kesejahteraan untuk kita, free of charge, x rugi seduit pun (^_~) Apa kabar orang kampung? =p

Praise be to ALLAH..
tetiba hati hina ni terdetik nak kongsi dengan kawan2 tentang isu neh,
herm.....
Mengajak ke arah Islam hanya kerja budak2 pakai tudung labuh,budak2 yang pakai kopiah, berjubah, berjilbab, hafal quran 30 juzuk, hafal hadis beserta matan, budak sekolah agama, budak jurusan wahyu...



persepsi yang normal dalam kalangan kawan2 bukan?
kenapa itu terjadi? kenaaapaaaa??
Islam ni untuk diorang saja ke? Kan selalu dilaung2kan Islam untuk Semua..
Islam untuk semua maknanya, bukannya untuk orang lain saje, tapi kawan2 jugak..
please dont be such low self-esteem dear..
We are muslim, so Islam is for us and everyone right? come on, cheer up (^_^)

jap2, sambungan tadi (^_T)
antara halangan kawan2 untuk mengajak orang buat baik
(bagi senang tulis,berdakwah) ialah antara calon2nya:-
rasa rendah diri?
ilmu cetek lagi, mengaji pun tersasul2?
rasa tak layak suruh orang solat sedangkan diri sendiri solat ikut suka?
bila nasihat orang, dia pula yang condemn kita?
mak ayah tak pernah solat, buat apa nak solat dan ajak adik beradik lain solat?
hidup dah hancus dengan dosa bersosial,berkapel, berclubbing, ber rempit,
macam2 "ber" lagi, so, rasa dah xda harapan dah nak jadi baik dan ajak orang jadi baik?

NO NO NO..
Pintu taubat ALLAH masih dan sentiasa terbuka selagimana dada kita tidak semput dengan sakaratulmaut..



Kawan2ku sayang,
Yakinlah.. ALLAH itu bersifat Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani..
Dia Maha Mengetahui, di lubuk hati sebenar-benar dan sejujur-jujurnya,kawan2 dah ada mekanisme atau perasaan mahu berTuhan sebab benda tu dah lama di install dalam rohani kita bahawasanya kawan2 hidup kat dunia ni, once dah ditiup roh selepas 4 bulan mak kita hamilkan kita, memang komfem 100 persen tak dapat lari dari ada rasa mahu berTuhan.. tak percaya? tepuk dada, garu2 mata, tanya iman anda (~_^)



Apa2 yang kawan2 rasa, tidak salah sama sekali sebab itu lumrah hamba yang serba lemah, tak berupaya nak melarikan diri daripada hasutan nafsu durjana..
para alim atau amilin (yang berkerja untuk Islam) iaitu individu yang lebih banyak ilmu Islam di dada pun, Kalo ALLAH nak uji dia, terpesong jugak,bukan? sebab tu lar, kawan2 jangan rasa rendah diri.. nates2 (setan2) cukup suka sampai melompat2 kena siling kalo kawan2 give up dengan ALLAH.. isy3...
Ha..tambah lagi,apa yang salahnya,
kawan2 masih lagi berada di takuk lama, masih lagi bersenang lenang dengan dosa, ituuuuu yang saaalahhh... xbley itu maciam.. (T_T")

Marilah kawan2, anda dan saya masih belum terlambat,
saya pun nak bersama-sama dengan kawan2 untuk buat kebaikan.. tak bley ar selfish nak buat baik neh.. =p
entah2 saat ni saja saya mampu menaip2 kat keyboard, ntah2 lagi seploh minit saya dah pulang ke tempat asal? only ALLAH knows...

Kawan2,kalo nak ajak orang buat baik,
APA YANG PENTING? KERJASAMA!! betul2 =p
tapi,yang paling betul, TAUBAT dulu, istighfar la banyak2..
Nabi kita yang tercinta pun istighfar 100 kali..
Baginda tu pun dah kira ALLAH jamin syurga,masih lagi solat malam panjang2,lama2, sampai bengkak2 kaki Baginda yang mulia tu.. Bila Saidatina Aisyah bertanya kenapa? Baginda, jawab dengan penuh tawadhu', "Bukankah aku ini hambaNYA yang beryukur"..
Nah.. Baginda ini manusia yang paling agung pun bersyukur, kita ni sendiri yang tak tahu kesudahan hidup dan mati macam mana dah give up dengan jaminan ALLAH.. tak macho ar gitu...adeh
Kawan2,
ALLAH Maha Mengasihani hambaNya yang pernah berbuat dosa biarpun sebesar dosa membunuh 100 orang, malahan 100 ekor nyamuk, 100 ekor kucing pun.. Malah DIA lebih suka sebab kita dah menyesal dengan dosa tu, so automatik kita tak berani buat dah, yang tu lagi ALLAH suka.. nates (setan2) pun lari takmo kawan dengan kita dah (~_^)
Dosa2 kita yang bertimbun2 macam gunung everest pun, ALLAH bagi jaminan ampunkan..
MasyaALLAH.. nikmat yang paling masyuuk..pergh.. (^_^)
herm,
kalo kawan2 jarang solat, try la sikit2 untuk penuhkan 5 waktu, kejap je pun solat neh, tak sampai berjam2 macam main game DOta, xsampai keluar hingus2 tengok drama korea..
lepas solat,
insyaALLAH, komfem hati kawan2 akan rasa lebih tenang untuk buat kebaikan..




AJA2 FIGHTING!!
AYOH, kita balik semula jadi Hamba yang diredhai TUHAN kita..

p/s: yang dok baca neh, sambil2 tu lidah tu jangan lupa terkumat-kamit istighfar ye..
sori, penulisan ni agak dhoif dari segi hujah2 bernas, tapi saya masih mahu mencuba untuk kongsi2 ilmu yang sikit2 kat kepala neh..(^_^)

Sunday, April 12, 2009

Madah antara merah dan jernih



Aku kenal mereka kerna agama
Aku mengaku Islam begitu juga mereka
Hairan! mereka dilayan tak seperti manusia
Dipijak-pijak sehingga berderai kepala

Sejak kenal apa alif ba ta
Sering aku lihat darah dan air mata
Mereka meraung menagih ihsan dunia
Aku tak mengerti kenapa sebegitu rupa

Selama aku membesar dewasa
Isu mereka tidak habis diberita
Aku bingung mencari sebabnya
Aku selidik berita, palestin di hujung nyawa!




Aneh! dunia terlalu kejam terhadap mereka
Aku lihat negara lain aman merdeka
Tak pernah ku lihat sebegini murahnya nyawa
Ditembak sampai bertaburan serpihan muka



Anak itu teresak-esak pamerkan duka
Balu merintih terkenang suami tercinta
Ayah menahan tangis di muka
Bonda meratap kenapa kenapa?!



Asal di media sahaja, melayang nyawa
Aku langsung tak faham agenda pemimpin sana
Rasanya umat Islam sana ramai kaya raya
Berjuta tan minyak khazanah melata



Aku masih tidak faham kenapa
Bagaimana sang durjana itu masih ketawa
Menyeka darah muslimin tidak berdosa
Menembak jasad tidak bermaya




Tidak sah tanpa merah darah di muka
Tidak puas andai air jernih tak terbit di mata
Adakah kita lihat dari sudut itu juga?
Ayoh kawan2, persaudarakan mereka kerna akidah agama!

~nukilan hina buat rakan seakidah di bumi mulia~




SELINGAN~

OK, 3 TAMBAH 8 BERAPA?

Cara kita mengajar anak =
Abah bagi contoh, 3 batang pensel tambah 8 batang pen, berapa batang semuanya?

Cara Yahudi mengajar muridnya =
Cikgu bagi contoh, Hari ini kamu menembak mati 3 orang Islam, Esok pula 8 orang Islam lagi kamu pecahkan kepala, berapa orang semuanya?

~Inilah hakikatnya kawan-kawan~ Fikir2 dan renung2kan...

Saturday, April 11, 2009

Ada apa dengan mereka??




Soalan cepu cemas..

Berapa org nama sahabat Rasulullah s.a.w yg ada dihafal di ceruk minda?
Nah, apakah nama Isteri2 baginda yg mulia?
Lagi, yg asas,berapa org nama Rasul yg kena ingat?
Pertanyaan itu merayau2 di hujung kepala.. tergaru2 hidung memikirkannya..
isy selama ni aku mengaku Islam tp figure penting dlm sejarah Islam pun merangkak2 tak tahu.. adeh.. xpa2.. its still not too late..





Resolusi diri= 1) Selami hati budi tokoh2 serikandi Islam berikut..
Sikit2 dahulu.. Jgn terburu2..


Saidatina Khadijah, Srikandi Pedamping Nabi s.a.w.
Sejarah telah mencatatkan kesetiaan, keteguhan, ketaqwaan, kesabaran dan kedermawaan Khadijah r.a telah menyumbang bukan sedikit kepada kejayaan perjuangan Baginda Rasul s.a.w.

Beliau merupakan seorang wanita yang bukan sahaja banyak hartanya malah beliau pandai melakukan cara-cara untuk mengembangkannya. Beliau mampu bersaing dengan kaum lelaki dalam dunia perdagangan. Setelah bergelar isteri kepada Rasulullah s.a.w, beliau memperhatikan semua urusan Nabi s.a.w dan segala tugas yang dibebankannya. Pernah di suatu masa ketika Baginda s.aw merasa takut tatkala menerima wahyu pertama kali di gua Hira', beliau r.a telah berusaha menenangkan Baginda Rasul s.a.w sehingga tekad Baginda s.a.w menjadi kuat dan tegar menyiarkan dakwahnya dengan pertolongan Allah dan isterinya yang berakhlak mulia. Kecerdasan Saidatina Khadijah dalam menilai keadaan dan memiliki pendekatan yang terbaik membantu mencipta yang cemerlang.

Saidatina Fatimah, Seorang dan Isteri Yang Penyayang.
Perjuangan r.a terhadap tamadun juga tidak kurang bandingnya. Kesabaran beliau melalui liku-liku hidup dan perjalanan yang getir mencipta sejarah peradaban yang luhur. Sokongan padu diberikan kepada ayahnya, Baginda Rasul s.a.w dan suaminya Saidina Ali r.a. Tanpa kita sedari, Saidatina Fatimah sebenarnya telah berjaya menerapkan satu mentaliti yang positif walaupun mengharungi kesusahan yang amat sangat. Keyakinannya kepada Allah menerbitkan dalam diri beliau suatu keberanian walaupun apa sahaja bentuk cabaran. Bukan sekali r.a berlapar kerana tiada makanan untuk dimakan dan pernah juga dalam keadaan serba kekurangan itu, datang seorang pengemis amat dhaif memintanya memberikan makanan dan sehelai pakaian. Saidataina Fatimah tidak cepat panic dan mengeluh bahkan berusaha menyampaikan hajat si pengemis dan tanpa berfikir panjang, satu-satunya loket milik beliau diberikan kepada pengemis agar dapat dijual dan memenuhi kebutuhannya. Beliau juga berani ke depan membela ayahandanya yang tercinta ketika ayahnya dianiaya dan diperlekehkan.

Saidatina Aisyah, Guru Para Ulama'
Kepandaian dan kecerdasan fikiran Saidatina Aisyah ataupun nama timang-timang yang baik, ketinggian pandangan, kepandaian mengambil hikmah daripada sesuatu peristiwa dan ingatan yang kuat. Selama hidup bersama Rasulullah s.a.w, Aisyah r.a banyak menceduk ilmu dalam segala bidang dari Baginda s.a.w. Hingga kerana banyaknya ilmu yang diserap oleh Aisyah r.a, Baginda s.a.w bersabda yang ertinya: "Ambillah separuh agamamu dari Humaira' itu".

Nama Saidatina Aisyah selalu tercatat dalam sejarah Islam baik dalam ilmu politik, tasyri' dan adab. Banyak hadith-hadith Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a dan menjadi pegangan umat Islam sampai sekarang. Beliau telah meriwayatkan lebih daripada 5 ribu buah hadith. Hanya Abu Hurairah r.a melebihinya. Beliau sering menerima pertanyaan dari sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. Analisanya tepat dan fikirannya tajam, kemampuannya yang pelbagai ini menyumbang kepada tamadun Islam yang gemilang.


Khansa', Si Penyair.

Memang menjadi kegemaran masyarakat Arab merakamkan peristiwa di dalam syair dan bait-bait puisi. Seni sastera memang satu wadah yang mampu mengubah cara berfikir dan tamadun sesebuah masyarakat. Jelas di dalam sejarah, penyair wanita yang bernama Tumadhir Binti Amru Bin Sharid atau lebih akrab dipanggil Khansa' memainkan peranan menyemarakkan semangat jihad dan cinta kepada Allah melalui syair. Nilai-nilai kehidupan yang positif baik dari sudut social dan kemanusiaan turut menjadi inti syair-syairnya.

Nasibah Binti Kaab
Di samping mengajar dan menguruskan rumahtangga, wanita Islam dalam saat-saat yg memerlukan, memberi pertolongan di medan perang. Satu contoh yang masyhur ialah Nasibah Binti Kaab seorang wanita berani dari golongan Ansar. Di medan Uhud dia merawat mereka yang cedera dan memberi minuma kepada mereka yang dahaga. Apabila mendengar Rasulullah s.a.w cedera parah, dia terus menghunuskan pedang dan berperang untuk melindungi Baginda s.a.w. Keberaniannya memasuki medan pertempuran dan memberi bantuan sampingan (auxiliary support) ketika keadaan genting merupakan satu perjuangan terhadap tamadun Islam.

Khaulah Binti Al-Azwar
Seperti Nasibah, Khaulah juga mempunyai keberanian dan semangat pantang menyerah kalah. Pernah suatu ketika dia ditawan oleh pasukan Romawi, dengan sikapnya itulah Khaulah mengomando teman-teman tawanan wanita mengambil tiang-tiang khemah. Dengan tiang-tiang itu mereka melawan pasukan Romawi dengan memukul kepala mereka. Berkat keberaniannya, mereka berhasil bebas dari tawanan musuh.

Asma' Binti Yazid Al-Anshoriah
Dia merupakan seorang wanita yang berani bicara menuntut haknya serta hak keluarganya dan kaumnya. Dengan susunan kata yang menarik dan logika yang cemerlang, dia berjaya meyakinkan yang bertanggungjawab. Pernah dia bertanya langsung kepada Rasulullah s.a.w tentang hak-hak wanita dalam urusan agama. Pertanyaannya muncul dari akal dan jiwa emosional wanita yang kuat dan menarik. Usahanya tidak menghampakan bahkan dia berjaya mendapatkan apa yang dituntutnya dengan hati yang tenang.

special credit to:
Catatan=
Tradisi perjuangan wanita solehat, suatu penilaian sejarah
oleh Ustazah Zuwainah Bte Md Kamalutheen
B.A. Syariah, Universiti Al Azhar

Kedah: KL: English (^_T)

Kedah : KL : English



awat : kenapa : why??
cabai : cili : chili
cabai melaka : cili api : small chili?
cabai hidup : cili hidup : living chili?
cabai kering : cili kering : dried chili
kemarin : semalam : yesterday
malam kemarin : malam semalam : last night
kemarin dulu: ?? : day before yesterday
kemarin dulu balik sana : ?? : day before day before yesterday
anak menakan : anak saudara ; niece/nephew
gulai : kari: curry
toyu : kicap : soy sauce
renyeh : sengeh: grinning
tekoh-tekoh : kadang-kadang : sometimes
tebiang: sungguh-sungguh : insist
mulut hebiag/capoi : mulut laser: bigmouth / laser mouth?
nyiuq : kelapa : coconut
geghek : basikal : bicycle
baloq liat : malas : lazy
ceroi : cair : diluted
balun : belasah : ??
bataih : jalan raya : road
belahak : sendawa : burp
blemoih : comot/kotor : untidy
boh/ bubuh : letak : put
beradun : banyak songeh : fussy
buaih : buas / terlamapau aktif (kanak2) : hyperactive
kebuluq : kebulur : totally hungry
celuih : muat : fit
cerin : meremang bulu roma : goosebump
cemuih : bosan : boring
contiang : Conteng : ??
coq : cucur : small2 piece of kuih muih =p
dandan : sekilas lalu, segera (pada masa itu juga): right at the moment
dangau : pondok : small hut
daun selom : daun kesum : kesum leaf??
dendan : dandan (rambut) : something done to your hair =p
gabuih : lap : wipe
geremit : pengasah pensil, penebuk kayu : sharpener
ghalit : leka : unfocused
hangat lit-lit : terlalu panas : too hot
hat ni : yang ini : this one
hawin : baling, lempar : throw away
herot : Senget : not straight
hingaq : bising : noisy
hinggot : goyang : shake, sway
jege : jegil : glare with protruding eyes
jengoi : muncul (kepala) : bring out into view, appear
kampoi : usaha gigih (bangun menentang semula) : determined
kaphla jingga : Besar kepala : Big headed
kawaq : pencuri : thieves
kecek : pujuk : to console, to coax
kedarah / kedaghah : makan dengan lahap sekali : voracious, ravenous, gluttonous
kelam : gelap : dark
kelebek : membelek : look closely at something/ operate on
keloi : panggil, kelui : call
kepiah : songkok : ??
ketayap : lebai : ??
ketegaq : degil : stiff-necked, stubborn
koman : kurang bermutu : common
konet : kecil : tiny
kot lera : kawasan : zone, region, area
kuruih kedengkiang : terlalu kurus : too thin
kuy : makin : more and more
langut : dongak : with head up
lau : reban ayam : chicken coop
lece : menyusahkan : difficult, uneasy
lencun : basah kuyup : wet, moist, soaked
lepa : lupa, leka : careless, dreamy
ligan : kejar : to chase, to pursue
loklaq : buat kerja dgn kurang hati-hati : careless
loy : saja (cth: balik loy (tangan kosong): just nothing
luku : pukul kepala : ??
manih melecaih : terlalu manis : too sweet
meghela : gatal : itching, ticklish
mutu : motorsikal : motorcycle
ndoi : buaian : swing
pak pandiaq : buat-buat pandai : try to be pro
panaih lit-lit : terlalu panas : too hot
perak : mcm hairan (sebutan PE bukan seperti negeri Perak tetapi seperti sebutan PE-langgan) : astonished, surprised
raplah : pening : dizzy
sat : sebentar : wait a minute
seghiau : sensitif (takut): scared
sejuk gedi / dik dik : terlalu sejuk : too cold
selekeh : kolot, kotor : stained, untidy, smeared
sempoi : canggih, bermutu, hebat : sophisticated
sengkek : miskin : poor
si'a : mangkuk tingkat yang dibuat daripada tin : ??
tak ketahuan : merapu,tak perasan, tak jelas : botch
teghebeh : lastik : catapult
terpele'ot : terseliuh : ??
terTOMOIH : terjatuh dgn muka menghadap ke tanah : ??
tokak : gigit : bite
tuju : baling ke arah sesuatu dgn tepat : direct to the point